| dc.contributor.author | حسینی حمید, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:57:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:57:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:57:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:57:02Z | |
| dc.date.issued | 2004-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1383-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-11-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-08-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی حمید, زهرا. (1383). بهکتی و عشق در عرفان هندی و اسلامی. فلسفه تحلیلی, 1(12), 25-57. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0433 | |
| dc.identifier.uri | http://pi.srbiau.ac.ir/article_5053.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/143807 | |
| dc.description.abstract | عشق عرفانی مفهومی گسترده و چند سویه در فرهنگ عرفانی مل تهای<br />جهان دارد. از یک سو، جوهره ذات الهی به صورت "عشق" تشخّص یافته است،<br />خدای عشق بنام "آگاپه" و "اروس" در یونان، "برهمن" یا "شیوا" با جوهره<br />بهکتی در هند، حبیب در عرفان اسلامی و.. ظهور می کند؛ و از سوی دیگر، طریق<br />عشق خود راهی متمایز از دیگر راهها- نظیر راه معرفت یا "جنانه یوگه" و راه عمل<br />یا "کرمه یوگه"- برای رسیدن به کمالات الهی محسوب می شود.<br />بیشتر مکت بهای فکری هند تحت تأثیر "بهکتی مارگه" بوده اند. از این<br />مکتب ها، اندیشه های ودائی، اوپنیشادهای متقدم، مکتب ادوایتۀ شنکره و جریان<br />وحدت گرای کشمیری را تا حدودی می توان مجزا نمود. هرچند که برخی از<br />مفسرین نشانه هایی از بهکتی را در این مکتب ها نیز یادآور شده اند؛ اما<br />"بهکتی مارگه" در مکتب رامانوجا به گونه ای برجسته مطرح شد، در آثار تامیلی<br />رشد کرد و در نهضت "بهکتی نو" ادامه یافت.<br />در حوزه عرفان اسلامی، گذشته از طرح موضوع محبت الهی در آیاتی<br /> چون"یُحبهم و یُحبونه"(5.54)و در روایات نقل شده از ائمه اطهار، محبت و عشق <br />الهی در اقوال منسوب به رابعه، حلاج، بایزید بسطامی و ...مطرح شد و در مکتب<br />عرفانی احمد غزالی در سده های پنجم و ششم هجری جایگاهی ویژه یافت و<br />کتاب هایی مانند سوانحا حمدغزالی، عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و... در این موضوع<br />نگاشته شد.
این مقاله کوششی است در جهت بررسی و مقایسه بهکتی در مکتب های<br />هندی و عشق عرفانی از دیدگاه عرفان اسلامی که با طرح موضوعاتی چون: سیر<br />تاریخی عشق عرفانی، بررسی واژگان بهکتی، عشق الهی و کاربرد آنها، رابطه عشق<br />با خدا و ظهور عالم و رهایی و مُکشه، به این امر پرداخته است | fa_IR |
| dc.format.extent | 338 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فلسفه تحلیلی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophical Investigations | en_US |
| dc.subject | بهکتی | fa_IR |
| dc.subject | رامانوجا | fa_IR |
| dc.subject | بهگوت گیتا | fa_IR |
| dc.subject | مایا | fa_IR |
| dc.subject | شکتی | fa_IR |
| dc.subject | کریشنا | fa_IR |
| dc.subject | عشق | fa_IR |
| dc.subject | تجربه
عرفانی | fa_IR |
| dc.subject | ظهور | fa_IR |
| dc.subject | تجلی | fa_IR |
| dc.subject | عقل | fa_IR |
| dc.title | بهکتی و عشق در عرفان هندی و اسلامی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | ندارد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 57 | |