| dc.contributor.author | راثی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:56:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:56:35Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:56:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:56:35Z | |
| dc.date.issued | 2011-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-04-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-01-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | راثی, فاطمه. (1390). زمان اندیشی دورنی از دیدگاه هوسرل. فلسفه تحلیلی, 8(220), 63-90. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0433 | |
| dc.identifier.uri | http://pi.srbiau.ac.ir/article_4567.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/143648 | |
| dc.description.abstract | پدیدارشناسی زمان می کوشد تا تبیین کند که چگونه زمان آگاهی درونی ساخته م یشود. در<br />حقیقت پدیدارشناسی آگاهی از زمان ساختار ماهوی آگاهی را بررسی می کند. ساختاری که به ما<br />اجازه م یدهد تا عین زما نمند را در لحظات گوناگو ناش یکسان و واحد درک کنیم. در رویکرد<br />پدیدارشناسانه، زمان دیگر مقدار حرکت، یا خصلت های روان شناسانه نفس و حتی پیش فرض های<br />استعلائی شناخت نیست. در واقع هوسرل بر اساس دیدگاه پدیدارشناختی خود سه سطح از زمان را<br />بررسی می کند. 1. زمان کیهانی یا زمان عینی 2. زمان ذهنی و شخصی 3. آگاهی از زمان درونی.<br />. تجربه ی ما درباره ی اعیان زمان مند ساختاری سه وجهی دارد که عبارتند از: 1. پیش یازی 2<br />نگهداشت و 3. انطباع اولیه. پیش یازی فرآیندی است که به وسیل هی آن انتظارات شکل م یگیرند در<br />حالی که این انتظارت بی درنگ با آن چیزی که در انطباع اولیه ی تجربه م یشود ارتباط پیدا<br />می کنند. نگهداشت فرآیندی است که به وسیله ی آن چیزی که به عنوان اکنون تجربه م یشود در<br />آگاهی باقی م یماند و به عقب فروکش م یکند. انطباع اولیه ی سازه آگاهی است که معطوف به<br />مرحله ی کنونی عین است. انطباع اولیه را نم یتوان مستقل از افق زمانی آن در نظر گرفت. بنابراین<br />طبق پدیدارشناسی هر تجربه ای متضمن یک افق زمانی است که آگاهی ما درباره ی اعیان در بستر<br />این افق ها تحقق می یابد. این مقاله سعی می کند دیدگاه هوسرل دربار هی زمان آگاهی را بیان کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 328 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فلسفه تحلیلی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophical Investigations | en_US |
| dc.subject | پدیدارشناسی | fa_IR |
| dc.subject | هوسرل | fa_IR |
| dc.subject | زمان ابژکتیو و سوبژکتیو | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی از زمان درونی | fa_IR |
| dc.subject | نوئسیس | fa_IR |
| dc.subject | نوئما | fa_IR |
| dc.subject | روی آورندگی(حیث التفاتی) | fa_IR |
| dc.subject | دادگی | fa_IR |
| dc.title | زمان اندیشی دورنی از دیدگاه هوسرل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | ندارد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 220 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 90 | |