بررسی حکایتهای عبید زاکانی از منظر مینیمالیسم
(ندگان)پدیدآور
بهرو بنمار, سونیاصلاحی, عسگر
نوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آنچه را که پیشرو دارید کاوشی است پیرامون بحث و بررسی ویژگیهای مکتب داستان نویسیِ مینیمالیسم در حکایتهای رساله دلگشای عبید زاکانی. با توجه به شباهت و قرابت اصول و ویژگیهای مکتب مینیمالیسم به عنوان یک مکتب غربی که در قرن بیستم با تاثیر پذیرفتن از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در اروپا شکل گرفته و در ژانر ادبی داستاننویسی نمود پیدا کرده ، به حکایتهای ایرانی که قدمت طولانی در ادبیات کلاسیک ایران دارند و اغلب در قالب نظم و نثر ارائه میشوند و با عنایت به خاستگاه این دو نوع ادبی که در بسترهای متفاوت فرهنگی و اجتماعی شکل گرفتهاند، بررسی این موضوع در حکایتهای عبید زاکانی ضروری مینماید. این پژوهش به روش فیشبرداری و تحلیل محتوایی انجام شده است و هدف از آن ارائه جلوههای مکتب مینیمالیسم به عنوان ژانر جدید داستاننویسی غرب در حکایاتهای عبید زاکانی میباشد. مهمترین نتایج و یافته-های این تحقیق عبارتاند از: 1- تشابه و قرابت بسیار زیاد ویژگیهای داستانهای مکتب مینیمال با حکایتهای ایرانی 2- برتری حکایتهای عبید زاکانی از نظر محتوا بر داستان مینیمال 3- بیان مرز مشخص مکتب مینیمال با حکایتهای ایرانی.
کلید واژگان
کلید واژه: : مینیمالیسمداستاننویسی
عبیدزاکانی
رساله دلگشا
حکایات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد ادبیاتاستاد یار دانشگاه محقق اردبیلی



