رابطه بین نوبت کاری و رضایت شغلی در کارکنان خدمات درمانی نظامی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در این مقاله قصد داریم تا به مطالعه رابطه نوبت کاری و رضایت شغلی در کارکنان خدمات درمانی نظامی بپردازیم مواد و روشها: این مطالعه بر روی 301 نفر از کارکنان یک بیماران فوق تخصصی نظامی بصورت مقطعی در زمستان سال 1389 و با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام پذیرفته است. ابزار استفاده شده در این مطالعه عبارت از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی JSS با 7 زیر حیطه " حقوق و مزایا" ، " مدیریت" ، " طبیعت کار" ، " ارتباطات" ، " ارتقاء مقام" ، " ضوابط و شرایط کار"، " همکاران" و فرم اطلاعات دموگرافیک بود.در این تحقیق از روشهای آمار توصیفی (میانگین، نسبت) و استنباطی (تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی دانکن) و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید. یافتهها: جمعیت نمونه مورد مطالعه متشکل از 301 نفر که 122 نفر(5/40%) روزکار کار، 65 نفر(6/21%) صبح و عصر کار، 43 نفر (3/14%) نوبتکار گردشی و 71 نفر(6/23%) شب کار بودند. نتایج این مطالعه بیانگر ارتباط مثبت معنیدار میان نوبت کاری با رضایت شغلی(021/0=p) ، و دو حیطه " حقوق و مزایا" (005/0=p) و " ضوابط و شرایط کار" (009/0=p) بوده است. 5 حیطه دیگر با نوبت کاری رابطه معنی دار آماری نشان ندادند. روزکاران و صبح و عصرکاران بیشترین میزان رضایت را نسبت نوبت کار گردشی و شب کاران نشان دادند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه شب کاری و نوع چرخش مهمترین عامل در عدم رضایت نوبت کاران شناخته شده، اصلاح شیوه کار جهت تعدیل این دو عامل باید در دستورالعمل مسئولان قرار گیرد.
کلید واژگان
رضایت شغلیکارکنان خدمات درمانی
نظامی
نوبت کاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
شاپا
2228-62412383-3483




