مرور دوره 5, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 9 از 9
- 
عوالم سهگانهی وجود و نقش آن در حشر انسان از دیدگاه ملاصدرا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)تقریر صدرالمتألهین از حشر، تقریری کامل و جامع است که به تبیین عقلانی بسیاری از آموزهای دینی کمک کرده و به جمع بسیاری از ظواهر شریعت میانجامد. او در این راه غالب اصول و نوآوریهای فلسفی خود را به خدمت گرفته و از تمام ظرفیت ...
 
- 
قاعده الواحد در ترازوی سنجش (با تاکید بر مبانی حکمت متعالیه) (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)«الواحد لایصدر عنه الا الواحد» قاعدهای است که در فلسفة اسلامی اهمیت فراوانی دارد. فلاسفة برجسته مسلمان همچون ابنسینا و ملاصدرا این قاعده را پذیرفتهاند و براهینی را بر اثبات آن اقامه کردهاند؛ از طرف دیگر، برخی متکلمان ...
 
- 
واقع گرایی معرفت شناختی غیر مستقیم از دیدگاه ملاصدرا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)در معرفتشناسی معاصر، در باب ماهیت ادراک حسی و واقعنمایی آن، نظریات متعددی مطرح شده است. از آن میان، «واقعگرایی معرفتشناختی» بر این عقیده است که معرفت نسبت به جهان خارج ممکن بوده، عالم خارج مستقل از معرفت بشری وجود دارد ...
 
- 
بررسی پاسخهای صدرالمتألهین به ناسازگاری اصالت وجود و معلولیت اشیاء (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)اصالت وجود از ارکان بنیادین حکمت صدرایی است. یکی از اشکالات وارد شده به آن این است که اصالت وجود مستلزم واجب الوجود بالذات بودن همة موجودات است. ملاصدرا دو پاسخ به این اشکال داده است: پاسخ نخست بر مبنای تفکیک دو معنای واژة ...
 
- 
تبیین فلسفی دیدگاه آرمان گرایانه و واقع گرایانه قرآن نسبت به انسان بر اساس مبانی ملاصدرا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)قرآن کریم دو دیدگاه متفاوت و در عین حال سازگار با هم نسبت به انسان دارد؛ نگاهی آرمان گرایانه در مقام تشریع و تکلیف و در عین حال دیدگاهی واقع گرایانه در مقام امتثال اوامر الهی. در نگاه نخست – که نگاه قرآن به انسان در مقام ...
 
- 
بررسی نسبت علم حصولی و حضوری با «توجیه معرفتی»، در معرفت شناسی حکمت متعالیه (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)«علم» در حکمت متعالیه مساوق با وجود انگاشته میشود. تحلیل علم در پرتو تفسیری وجودی از آن، سبب ارائۀ ویژگیهایی خاص برای دو گونۀ علم حصولی و علم حضوری در معرفتشناسی حکمت متعالیه میگردد. مسئلۀ پژوهش جاری، تبیین نسبت علم ...
 
- 
نقدهای علامه حسنزاده آملی بر براهین «تناهی ابعاد اجسام» (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)مسئلة تناهی یا عدم تناهی عالم طبیعت که از جمله مسائل مطرح شده در هندسه و طبیعیات قدیم بوده، یکى از مسائل فلسفى بهشمار میرود که با استعانت و استمداد از قضایاى ریاضى مبرهن شده است. غرض از بیان این مسئله، اثبات محدودیت عالم ...
 
- 
معادشناسی تطبیقی (مقایسة تطبیقی معاد جسمانی نزد صدرالدین شیرازی و آگوستین) (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)مسئلة معاد یکی از مهمترین ارکان ادیان ابراهیمی است و این ادیان با رویکردهای مختلف، سعی در مواجهه با آن داشتهاند. از یک طرف چیستی معاد در قالب معادشناسی دینی به پرسشهایی دربارة چیستی انسان و جهان در نسبت با حکمت و ارادة ...
 
- 
تحلیل علیت نزد هیوم و مقایسة آن با آراء مرتضی مطهری (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-11-21)علیت در فلسفة غرب و فلسفة اسلامی در دو حوزة مابعدالطبیعه و طبیعیات مطرح میشود اما در فلسفة اسلامی به تبیین مابعدالطبیعی علیت اهمیت فراوان داده شده است. در غرب با فلسفة تجربی و انتقادات هیوم و در نهایت با فلسفة کانت که ...
 



