اثر بخشی آموزش مولفههای فرا شناختی بر کاهش نشانگان استرس پس از سانحه در جانبازان
(ندگان)پدیدآور
خادمی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: همایندی اختلالات اضطرابی و ماهیت پیچیده اختلال استرس پس از سانحه، بررسی و بهکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین»اثربخشی آموزش مولفههای فراشناختی برکاهش نشانگان« این اختلال بوده است. 
مواد و روشها: پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون-پسآزمون و با گروه کنترل اجرا شد. بدین منظور از بین کلیه جانبازان اعصاب و روان (25% تا 40%) آذربایجان غربی تعداد40 نفر با تشخیصPTSD به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون 8 جلسه درمان فراشناختی »ولز« را تجربه کردند و گروه کنترل تنها پیگیری شدند. آزمون میسیسیپی به عنوان ابزار تشخیص، آزمون چک لیست PCL و آزمون فراشناخت ولز، به عنوان ابزارهای ارزشیابی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به کار گرفته شد و نتایج ثبت گردید.
یافتهها: دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج آن نشان داد بین میانگین نمرات مولفههای فراشناختی گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (0/001P
کلید واژگان
آموزشمولفههای فراشناختی
اختلال استرس پس از سانحه
نشانگان عمومی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
شاپا
2228-62412383-3483




