نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزمانی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorقلعه نویی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:43:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:43:49Z
dc.date.available1399-07-08T22:43:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:43:49Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2017-08-06en_US
dc.date.submitted1396-05-15fa_IR
dc.identifier.citationزمانی, وحید, محمدی, محمود, قلعه نویی, محمود. (1396). کاوش ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکان‌گزینی فعالیت‌های تجاری و خدماتی در شهر قم. فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدی, 4(3), 63-80.fa_IR
dc.identifier.issn2322-4118
dc.identifier.issn2645-548X
dc.identifier.urihttp://psp.journals.pnu.ac.ir/article_4395.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/138944
dc.description.abstractشناخت ویژگی­های ساختاری شبکه گذربندی شهر نقشی حیاتی در درک رویدادهای پویا و در حال تحول شهر دارد. یکی از تأثیرگذارترین این ویژگی­ها همان مرکزیت<sup>1</sup> شبکه گذربندی است که با توجه به مطالعات پیشین تأثیری قابل توجه بر رخدادهایی همچون چگونگی پراکنش فعالیت­ها، به ویژه فعالیت­های تجاری و خدماتی، دارد که خود بر چگونگی توزیع ترافیک سواره و پیاده در شهر تأثیرگذار است. از این­رو، مطالعه مرکزیت شبکه گذربندی کمک شایانی به برنامه­ریزی کاربری­ها و ترافیک شهر می­نماید. این مقاله با هدف تبیین ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکان­گزینی فعالیت­های تجاری و خدماتی، ضمن مرور مفاهیم کلیدی مرتبط با مرکزیت شبکه گذربندی، به طور ویژه به مفهوم مرکزیت متریک در شبکه گذربندی شهر پرداخته، به مدل­سازی مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با استفاده از روش ارزیابی چندگانه مرکزیت<sup>2</sup> (MCA) با در نظر گرفتن شاخص­های مرکزیت شبکه میان­راهی، نزدیکی کلی و نزدیکی محلی می­پردازد. در نهایت مدل مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با نقشه مکان­گزینی فعالیت­های تجاری و خدماتی این شهر توسط روش برآورد تراکم هسته­ای<sup>3</sup> (KDE) تبدیل به یک واحد شده، میزان همبستگی فضایی<sup>4</sup> بین آنها ارزیابی می­گردد. همبستگی بین لایه­های متغیر یاد شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نیز شاخص همبستگی فضایی (SCI)، تعریف شده توسط نگارندگان، اندازه­گیری می­گردد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که همبستگی مستقیم و بالایی بین شاخص­های مرکزیت شبکه گذربندی یادشده و مکان­گزینی فعالیت­های تجاری و خدماتی در شهر قم برقرار است. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به شاخص مرکزیت نزدیکی محلی<sup>5</sup> و پس از آن شاخص مرکزیت میان­راهی<sup>6</sup> است و شاخص مرکزیت نزدیکی کلی<sup>7</sup> در جایگاه سوم قرار دارد. بنابراین، مرکزیت شبکه گذربندی نقش مهمی در پراکنش فعالیت­ها در شهر قم داشته، فعالیت­های تجاری و خدماتی مکان­هایی را بر­می­گزینند که موقعیت بهتری از نظر مرکزیت شبکه داشته باشند.fa_IR
dc.format.extent2191
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدیfa_IR
dc.relation.ispartofPhysical Sacial Planningen_US
dc.subjectفعالیت‌های تجاری و خدماتیfa_IR
dc.subjectمرکزیت شبکه گذربندیfa_IR
dc.subjectارزیابی چندگانه مرکزیت (MCA)fa_IR
dc.subjectبرآورد تراکم هسته‌ای (KDE)fa_IR
dc.subjectهمبستگی فضاییfa_IR
dc.titleکاوش ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکان‌گزینی فعالیت‌های تجاری و خدماتی در شهر قمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue3
dc.citation.spage63
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد