| dc.contributor.author | زمانی, وحید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | محمدی, محمود | fa_IR | 
| dc.contributor.author | قلعه نویی, محمود | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:43:49Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:43:49Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T22:43:49Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T22:43:49Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-08-06 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-05-15 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | زمانی, وحید, محمدی, محمود, قلعه نویی, محمود. (1396). کاوش ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی در شهر قم. فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدی, 4(3), 63-80. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-4118 |  | 
| dc.identifier.issn | 2645-548X |  | 
| dc.identifier.uri | http://psp.journals.pnu.ac.ir/article_4395.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/138944 |  | 
| dc.description.abstract | شناخت ویژگیهای ساختاری شبکه گذربندی شهر نقشی حیاتی در درک رویدادهای پویا و در حال تحول شهر دارد. یکی از تأثیرگذارترین این ویژگیها همان مرکزیت<sup>1</sup> شبکه گذربندی است که با توجه به مطالعات پیشین تأثیری قابل توجه بر رخدادهایی همچون چگونگی پراکنش فعالیتها، به ویژه فعالیتهای تجاری و خدماتی، دارد که خود بر چگونگی توزیع ترافیک سواره و پیاده در شهر تأثیرگذار است. از اینرو، مطالعه مرکزیت شبکه گذربندی کمک شایانی به برنامهریزی کاربریها و ترافیک شهر مینماید. این مقاله با هدف تبیین ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی، ضمن مرور مفاهیم کلیدی مرتبط با مرکزیت شبکه گذربندی، به طور ویژه به مفهوم مرکزیت متریک در شبکه گذربندی شهر پرداخته، به مدلسازی مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با استفاده از روش ارزیابی چندگانه مرکزیت<sup>2</sup> (MCA) با در نظر گرفتن شاخصهای مرکزیت شبکه میانراهی، نزدیکی کلی و نزدیکی محلی میپردازد. در نهایت مدل مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با نقشه مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی این شهر توسط روش برآورد تراکم هستهای<sup>3</sup> (KDE) تبدیل به یک واحد شده، میزان همبستگی فضایی<sup>4</sup> بین آنها ارزیابی میگردد. همبستگی بین لایههای متغیر یاد شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نیز شاخص همبستگی فضایی (SCI)، تعریف شده توسط نگارندگان، اندازهگیری میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همبستگی مستقیم و بالایی بین شاخصهای مرکزیت شبکه گذربندی یادشده و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی در شهر قم برقرار است. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به شاخص مرکزیت نزدیکی محلی<sup>5</sup> و پس از آن شاخص مرکزیت میانراهی<sup>6</sup> است و شاخص مرکزیت نزدیکی کلی<sup>7</sup> در جایگاه سوم قرار دارد. بنابراین، مرکزیت شبکه گذربندی نقش مهمی در پراکنش فعالیتها در شهر قم داشته، فعالیتهای تجاری و خدماتی مکانهایی را برمیگزینند که موقعیت بهتری از نظر مرکزیت شبکه داشته باشند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 2191 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Physical Sacial Planning | en_US | 
| dc.subject | فعالیتهای تجاری و خدماتی | fa_IR | 
| dc.subject | مرکزیت شبکه گذربندی | fa_IR | 
| dc.subject | ارزیابی چندگانه مرکزیت (MCA) | fa_IR | 
| dc.subject | برآورد تراکم هستهای (KDE) | fa_IR | 
| dc.subject | همبستگی فضایی | fa_IR | 
| dc.title | کاوش ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی در شهر قم | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 63 |  | 
| dc.citation.epage | 80 |  |