نقش ناجا در اجرای طرح مکنا در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش بزهکاری و ایجاد ناامنی برای بزهکاران در شهرستان زاهدان
(ندگان)پدیدآور
نخعی, سمیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اندازهگیری رضایت شهروندان از رفتار پلیس اولین گام برای بهبود تعامل پلیس با جامعه است، زیرا بر اساس اطلاعات به دست آمده مشخص میشود که کارکنان پلیس نیاز به تغییر یا بهبود کدام یک از رفتارهای خود دارند. هدف از پژوهش حاضر نقش ناجا در اجرای طرح مکنا در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش بزهکاری و ایجاد ناامنی برای بزهکاران در شهرستان زاهدان بود. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت مسأله و هدف تحقیق کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مراجعهکنندگان به کلانتریهای سطح شهرستان زاهدان در 6 ماهه دوم سال 1394 میباشد. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری در دسترس تعداد 300 نفر از مراجعهکنندگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین برای طراحی پرسشنامه ابتدا متغیرهای فرضیهها بر اساس مطالعات نظری و کتابخانهای شناسایی سپس اقدام به طراحی سؤالها شد. در نهایت تعداد 28 سؤال طراحی شد. مقدار آلفای کرونباخ آن 85/0 میباشد. تحلیل فرضیات تحقیق با آزمون خی دو، آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS، نسخه 21 انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد، پیادهسازی طرح مکنا در ملموس بودن خدمات و ایجاد حس اعتماد و تضمین در مراجعان، قدرت پاسخگویی و در حل مشکلات مراجعان، ایجاد حس همدلی از دید مراجعان تا حد خوب و خیلی خوبی تأثیر داشته است. با توجه به یافتهها میتوان گفت که اجرای موفق طرح مکنا باعث ایجاد همدلی بیشتر بین مردم و نیروی انتظامی و به طبع کاهش بزهکاری در جامعه میشود.
کلید واژگان
بزهکارانتکریم ارباب رجوع
کاهش بزهکاری
طرح مکنا
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




