دوره 17, شماره 67 - پاییز 93
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
جایگاه نظام سیاسی در نگرش های فلسفی به زبان: نشانگی، تصویری و کاربردی
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)تفکر پیرامون نسبت زبان و اندیشه، رابطهای است که در فرآیند تاریخی معکوس شده است؛ یعنی اگر در دوران قدیم، زبان ابزاری برای بیان اندیشه و فهم آدمی بود، در دوران جدید زبان نه تنها ابزار اندیشه نیست، بلکه این اندیشه است ...
-
رابطه عالمان دینی و نظام اسلامی؛ نظریه ها و الگوها
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)ماهیت دولت و نحوه تعامل با آن، همواره به یکی از مناقشات علمی در سنت فقهی ما تبدیل شده است. اینکه دولت در فقدان امام معصوم علیه السلام از چه ماهیتی برخوردار است و وظیفه مومنان بویژه عالمان دینی در قبال آن چیست؟ دو پرسش ...
-
مبانی دینی سرمایه اجتماعی و نسبت آن با حکمرانی خوب
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)بحث سرمایه اجتماعی مبحثی نوظهور است که از دهه 1970 در ادبیات توسعه در کنار سایر سرمایهها ـ فیزیکی، انسانی و اقتصادی ـ مطرح شده است و مفهومی میانرشتهای بهویژه در رشتههای علوم سیاسی، اقتصاد و جامعهشناسی است؛ امّا ...
-
پارادایمهای علم: آیا علم سیاست دارای پارادایم میباشد؟
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)درباره این موضوع که آیا علم سیاست نیز مانند دیگر علوم اجتماعی دارای پارادایمهای مسلط میباشد یا نه و اگر پاسخ مثبت است این پاردایمها کدامند، بین نویسندگان و صاحب نظران این دانش اختلاف نظر وجود دارد. مقاله حاضر مدعی ...
-
قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن الکریم آیت الله آصفی
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)تفسیر "فی رحاب القرآن الکریم" آصفی از تفاسیر سیاسیای است که جنبههای مختلف سیاست اسلامی را در پرتو قرآن کریم تبیین کرده است. مفهوم قدرت را میتوان مهمترین مفهوم فلسفه سیاسی قلمداد ...
-
مؤلفههای فهم فلسفة سیاسی اسلامی
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2014-11-22)دغدغه اصلی مقاله حاضر پاسخ به این پرسش است که فلسفه سیاسی اسلامی را چگونه میتوان فهمید. نگارنده مقاله مدعی است، فهم دقیق فلسفه سیاسی اسلامی در ارتباط با فهم درست سه مؤلفه «فلسفه سقراطی»، «آموزههای اسلامی» و «فلسفه ...



