دوره 8, شماره سی و دوم - زمستان 84

 

ارسال های اخیر

  • تحلیلى بر واپسین نظریه مهندس مهدى بازرگان 

    خردمند, محمد (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    مهدى بازرگان (1286 ـ 1373ش) در واپسین سال‌هاى زندگى خود، به تبلیغ جدایى دیانت از سیاست پرداخت و هفت دلیل به نفع آن بر ساخت. چگونگى این دلیل‌ها، شگفتى ناظران و داوران آگاه را برانگیخت. پرسش اصلى آن است که آیا مطالب مهندس ...

  • سفر به لبنان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    در فاصله 26 دى تا چهارم بهمن ماه سال 1384 هیأتى علمى از دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم به دعوت رایزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در لبنان جهت شرکت در همایش تأثیرات انقلاب اسلامى بر تحول معارف دینى و علوم انسانى رهسپار ...

  • بحران سکولاریسم در جهان اسلام 

    مهدوى‌زادگان, داود (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    سکولاریسم هم مانند هر پدیده بشرى با چالش‌هاى جدّى بلکه حیاتى مواجه است و تنها در جهان اسلام است که این چالش قابل رؤیت است. ناتوانى اندیشه سکولار از ارائه تعریف جدید و هویت مدرن براى مسلمانان، ناتوانى در شناخت صحیح و ...

  • دین و دولت در اندیشه هابز، لاک و کانت 

    فراتى, عبدالوهاب (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    دغدغه این نوشتار، توصیف و تحلیل رابطه دین و سیاست در اندیشه مدرن است. گرچه متفکران زیادى در عصر مدرنیته به نسبت‌یابى دین و سیاست پرداخته‌اند، تمرکز بر سه متفکر بزرگ این دوره؛ یعنى هابز، لاک و کانت، کمک خواهد کرد تا ...

  • پیشقراولان سکولاریسم در ایران 

    مریجی, شمس الله (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    اگر چه ایده سکولاریسم، پدیده‌اى غربى و خاستگاه معرفت‌شناختى آن مغرب زمین است، اما پس از پیدایى و نضج گرفتن در سایر ممالک نیز سر بر آورد. بدیهى است که این تفکر براى ورود به جوامع اسلامى به ویژه ایران که از ...

  • رویکرد قانون اساسى به مقوله امنیت 

    اسلامى, علیرضا (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    امنیت ملى یکى از حیاتى‌ترین موضوعات اصلى هر کشور است. پرسش‌هاى ذیل، مبتنى بر پیش فرض مذکور، محورهاى اصلى مقاله حاضر را تشکیل مى‌دهد : 1. آیا قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران ظرفیت لازم را براى تأمین ...

  • سکولاریزم و معنویت 

    پارسانیا, حمید (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)

  • دین و عرفى شدن در ایران معاصر 

    نباتیان, محمداسماعیل (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    عرفى شدن دین در دو گفتمان اسلام سیاسى وتجدد، داراى معانى متفاوتى است. تجدد در پى عرفى شدن دین است تا مفاهیم اساسى خود را در خارج از حوزه دین معنا دهى کند؛ اما اسلام‌گرایى در پى عرفى شدن است تا بر اساس تحولات وتغییرات ...

  • تقابل حکومت اسلامى و حکومت سکولار 

    سلیمانى امیرى, عسکرى (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    ناسازگارى حکومت اسلامى با حکومت سکولار با توجه به معناى این دو نوع حکومت بسیار روشن است و عقل در داورى بین دو حکومت با برهانى دانستن وجود خدا حکومت دینى و اسلامى را اجتناب‌ناپذیر مى‌داند و در صورت شک، حکومت اسلامى به ...

  • سکولاریسم اسلامى و مبانى معرفت شناختى آن 

    میراحمدى, منصور (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    نوشتار حاضر با گذرى بر تاریخچه ورود سکولاریسم به جهان اسلام وبررسى تلاش برخى از اندیشمندان معاصر اسلامى براى سازگار ساختن آن با اسلام، به توضیح چگونگى شکل‌گیرى نظریه سکولاریسم اسلامى مى‌پردازد. به گمان نگارنده، ...

  • سکولاریسم و سکولاریزاسیون 

    یزدانى مقدم, احمد رضا (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-01-21)
    سکولاریسم و سکولاریزایسون دو واژه با بار معنایى خاص خود هستند که مى‌توان از موقعیت کنونى این دو با تعبیر «مبهم» یاد کرد. به کارگیرى این دو واژه در ایران معاصر بر ابهام ذاتى این دو افزوده است. نوشتار حاضر تلاشى در جهت ...