تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
امیدیان, مهدیشریفی, علی اکبرعلی اکبری دهکردی, مهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامهی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلهی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانشآموزان میگردد.
کلید واژگان
پرخاشگریآموزش کنترل خشم
روش مایکل فری
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز تهرانمربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران (نویسنده مسئول)
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران
شاپا
2228-61442588-6649




