رابطه علّی هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
بهروزی, ناصربشلیده, کیومرثرسولی, سیده معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی علّی بین متغیرهای هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری در دانشآموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستانهای شهرستان ازنا بود. نمونهی این تحقیق متشکل از 260 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنیها پرسشنامههای اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، آزمون هوش سیال، فرم خلاصه شده پرسشنامهی پنج عاملی و پرسشنامهی فرآیند مطالعه را تکمیل کردند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان از روی معدل پایان سال تحصیلی آنها به دست آمد. روش آماری استفاده شده مدلیابی معادلات ساختاری بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل پیشنهادی برازنده دادههاست و مسیرهای مستقیم از هوش عمومی به عملکرد تحصیلی و از سازگاری به عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار است. مسیرهای مستقیم از رویکرد یادگیری عمیق به عملکرد تحصیلی و از هوش عمومی به رویکرد یادگیری عمیق مثبت و معنیدار است. همچنین مسیر مستقیم از هوش عمومی به باز بودن به تجربه و هوش عمومی به سازگاری مثبت و معنیدار است. نقش میانجیگر ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری نیز تأیید شد. اثر غیر مستقیم هوش عمومی از طریق بازبودن به تجربه و رویکرد یادگیری عمیق بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد و اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق وظیفه شناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق سازگاری بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. همچنین اثر غیرمستقیم هوش سیال از طریق وظیفهشناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد.
کلید واژگان
هوش عمومیهوش سیال
عملکرد تحصیلی
ویژگیهای شخصیت
رویکرد یادگیری عمیق
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)استادیار، دانشگاه شهید چمران
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
شاپا
2228-61442588-6649




