• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ویژگی‌های شخصیتی با خودناتوان‌سازی تحصیلی و مقایسه شیوه‌های فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستانی

    (ندگان)پدیدآور
    عالیپور بیرگانی, سیروسمکتبی, غلامحسینشهنی ییلاق, منیجهمفرد نژاد, ناهید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    555.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با خودناتوان‌سازی تحصیلی و مقایسه شیوه‌های فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهرستان بهبهان بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را تمام دانش‌آموزن دختر و پسر سال سوم دبیرستان‌های شهرستان بهبهان، در سال تحصیلی 90-1389، تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونه‌ای به تعداد 353 نفر، با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای شامل 175 دانش‌آموز پسر و 178 دانش‌آموز دختر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه‌های خودناتوان‌سازی تحصیلی (A-SH)، اقتدار والدین (PAQ) و شخصیت نئو (FF-I) استفاده شد. در ضمن، برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و رگرسیون چندگانه به دو روش ورود مکرر و مرحله‌ای استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین شیوه‌های مختلف فرزندپروری از لحاظ متغیر خودناتوان‌سازی تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه، با استفاده از روش ورود مکرر، مشخص شد که حدود 16% از واریانس خودناتوان‌سازی تحصیلی توسط متغیرهای شخصیتی تبیین می‌شوند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از روش مرحله‌ای نشان داد که فقط دو ویژگی شخصیتی روان‌رنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه توانایی پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی را دارا می‌باشند.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های شخصیتی
    شیوه‌های فرزندپروری
    خودناتوان‌سازی تحصیلی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2011-12-22
    1390-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
    استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی

    شاپا
    2228-6144
    2588-6649
    URI
    http://psychac.scu.ac.ir/article_11724.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137733

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب