اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
کاظمینی, تکتمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمرههای عزت نفس آنان در مرحلهی غربالگری پایین بود، به عنوان نمونهی آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در هر دو گروه 7 دانشجوی دختر و 5 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی- رفتاری در طی هشت جلسه (5/1 ساعته) و هفتهای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامهی عزتنفس کوپر اسمیت و فهرست خود اثرمندی شرر بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد.بعد از کنترل نمرههای پیش آزمون، اعضای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند. به نظر میرسد که گروه درمانی شناختی- رفتاری میتواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد.
کلید واژگان
درمان شناختی- رفتاریعزت نفس
خوداثرمندی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
2228-61442588-6649




