اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی پسران 15-10 سال دارای علائم آسم شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
گنجه, پریسامهرابی زاده هنرمند, مهنازداودی, ایرانزرگر, یداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و خود کارآمدی پسران 15-10 سال دارای علائم آسم، مراجعهکننده به کلینیکهای آسم و آلرژی شهر اهواز بود. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه بینالمللی شیوعشناسی آسم و آلرژی (ایساک)، وجود علائم آسم در آنها تأیید گردید. 12 کودک شرکتکننده در پژوهش به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. همهی کودکان شرکتکننده در پژوهش به پرسشنامه کیفیت زندگی و مقیاس خود کارآمدی مرتبط با آسم کودکان و نوجوانان، پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت مداخله شناختی- رفتاری قرار گرفت و سپس در مرحله پس آزمون و پیگیری، هر دو گروه به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون آماری یومان ویتنی در نرمافزار SPSS نسخه نوزدهم مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مداخله شناختی- رفتاری به طور معنیداری کیفیت زندگی و خود کارآمدی افراد گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل بهبود بخشیده است. اما در مؤلفه علائم آسم کیفیت زندگی، تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گروه کنترل یافت نشد. یافتهها نشان میدهد که مداخله شناختی- رفتاری میتواند به عنوان یک شیوه روان درمانی انتخابی و مکمل درمان پزشکی برای کودکان دارای علائم آسم در کاهش پیامدهای بیماری سودمند باشد.
کلید واژگان
مداخله شناختی- رفتاریکیفیت زندگی
خودکارآمدی
علائم آسم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید چمران اهوازدانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2228-61442588-6649




