• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل کانونی نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدائی

    (ندگان)پدیدآور
    کمالی, محبوبهعسکری, پرویز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    373.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش بررسی رابطه نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-تشکیل دادند. به منظور انجام این پژوهش تعداد 250 نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001) ، مقیاس ارزیابی خلاقیت شیفر (1991) ، مقیاس عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودک و نوجوان پرایس و همکاران (2004) ، و عملکرد تحصیلی توسط معلمان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلی دانش آموزان اندازه‌گیری شد. در این پژوهش داده‌ها با روش تحلیل کانونی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نگرش به خلاقیت با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (05/0>P) رابطه مثبت و معنی دار دارد. رابطه هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (01/0>P) نیز مثبت و معنی دار است. همچنین بین نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی رابطه کانونی قابل تفسیری وجود داشت. با توجه به اینکه متغیرهای پیش بین ویژه گی‌های فردی و متغیرهای ملاک ویژه گی‌های تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان را نشان می‌سنجد در یک تبیین کلی می‌توان گفت ویژه گی‌های فردی افراد و ترکیب هوش اجتماعی و خلاقیت به صورت کلی می‌تواند بروندادهای تحصیلی و اجتماعی آنها را پیش بینی کند.
    کلید واژگان
    نگرش به خلاقیت
    هوش اجتماعی
    عملکرد تحصیلی
    عملکرد اجتماعی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2020-07-22
    1399-05-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

    URI
    http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_674841.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137629

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب