اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مولفههای خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت)
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, فرشتهدرتاج, فریبرزفرخی, نورعلینصرالهی, بیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مولفههای خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت) انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه یک تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. مجموعا 40 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقهای برنامه ذهنآگاهی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه خوشبینی تحصیلی (اسچنن-موران و همکاران، 2013) بود. دادهها با روش آزمونهای تی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه بیستم تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر مولفههای خوشبینی تحصیلی یعنی اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر مولفههای خوشبینی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P)، اما در مرحله پسآزمون از نظر مولفههای خوشبینی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P
کلید واژگان
آموزش ذهنآگاهیخوشبینی تحصیلی
اعتماد اجتماعی
تاکید تحصیلی
احساس هویت
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران




