نقش مدیریت دانش در مؤسسههای آموزشی عالی
(ندگان)پدیدآور
روئینتن, آمنهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش مدیریت دانش در مؤسسههای آموزش عالی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی مؤسسههای آموزش عالی شهر شیراز است که بهمنظور تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای نمونه مورد نظر انتخاب شدند. به این نحو که از میان مؤسسههای آموزش عالی شهر شیراز تعداد 4 مؤسسه انتخاب و از آن بین نیز تعداد 120نفر از کارکنان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مدیریت دانش نوناکو و تاکوچی که روایی و پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیهوتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح توصیفی از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از تی تک گروهی استفاده شد. نتایج حاصله بیانگر آن است که نقش مدیریت دانش و مؤلفههای چهارگانه آن شامل (درونیسازی، برونیسازی، ترکیب و اجتماعی شدن) در مؤسسات آموزش عالی شهر شیراز نسبتاً زیاد است. نتیجهای که از این یافتهها حاصل میشود بهطور خلاصه این است که آنچه در سیستم تعلیم و تربیت کشور ما باید مورد مداقه قرار گیرد، گسترش و عملیاتی نمودن مدیریت دانش در همه مؤسسات و سازمانها از جمله مؤسسههای آموزش عالی است.
کلید واژگان
مدیریت دانشمؤسسههای آموزش عالی
درونیسازی
برونیسازی
ترکیب
اجتماعی شدن
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01




