• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 15, شماره 58
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 15, شماره 58
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مدیریت‌زمان بر پیامدهای تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی شهرستان تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, فهیمهفتحی آذر, اسکندر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت‌زمان بر پیامدهای تحصیلی (عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی) و رفتاری (رفتار اجتماعی) دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی شهرستان تبریز اجرا گردید. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی نواحی پنجگانه‌ی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 94-1393، تشکیل می‌دادند. دو کلاس 30 نفره‌ی پایه‌ی ششم ابتدایی از بین کلاسهای پایه‌ی ششم ابتدایی ناحیه‌ی 3 تبریز به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون محقق ساخته‌ی پیشرفت تحصیلی، فرم اصلاح‌شده‌ی پرسشنامه‌ی رضایتمندی تحصیلی دنیسون و الماسری (2012)، پرسشنامه‌ی خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینگز (1999) و بخشی از پرسشنامه‌ی خودسنجی نوجوان (جهت سنجش رفتارهای اجتماعی دانش‌آموزان) بودند. برنامه‌ی آموزش مدیریت‌زمان در جلسات 50 دقیقه‌ای و به صورت دو جلسه در هر هفته برای دانش‌آموزان گروه آزمایش به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ برنامه‌ای را دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد آموزش مدیریت‌زمان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و رفتار اجتماعی دانش‌آموزان داشته ولی این آموزش بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر معناداری نداشته است.
    کلید واژگان
    آموزش مدیریت‌زمان
    پیامدهای تحصیلی
    پیامدهای رفتاری
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    58
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
    استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11075.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137287

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب