اثربخشی آموزش مدیریتزمان بر پیامدهای تحصیلی و رفتاری دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی شهرستان تبریز
(ندگان)پدیدآور
عباسی, فهیمهفتحی آذر, اسکندر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریتزمان بر پیامدهای تحصیلی (عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی) و رفتاری (رفتار اجتماعی) دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی شهرستان تبریز اجرا گردید. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی نواحی پنجگانهی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 94-1393، تشکیل میدادند. دو کلاس 30 نفرهی پایهی ششم ابتدایی از بین کلاسهای پایهی ششم ابتدایی ناحیهی 3 تبریز به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون محقق ساختهی پیشرفت تحصیلی، فرم اصلاحشدهی پرسشنامهی رضایتمندی تحصیلی دنیسون و الماسری (2012)، پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینگز (1999) و بخشی از پرسشنامهی خودسنجی نوجوان (جهت سنجش رفتارهای اجتماعی دانشآموزان) بودند. برنامهی آموزش مدیریتزمان در جلسات 50 دقیقهای و به صورت دو جلسه در هر هفته برای دانشآموزان گروه آزمایش به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ برنامهای را دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد آموزش مدیریتزمان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و رفتار اجتماعی دانشآموزان داشته ولی این آموزش بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تاثیر معناداری نداشته است.
کلید واژگان
آموزش مدیریتزمانپیامدهای تحصیلی
پیامدهای رفتاری
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تهراناستاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز



