بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهتگیری هدف
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, زهراخیّر, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فهم ارتباط میان شناخت، فراشناخت، عواطف، انگیزش و فرآیندهای انگیزش درونی از مسائل مطرح در روانشناسی تربیتی است. به اعتقاد برخی از محققین عواطف به عنوان فرآیندی پویا در هر لحظه شناخت، احساس، و فرآیندهای انگیزشی را ترکیب و آنها را با فرآیندهای یادگیری یکی مینماید. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد مختلف فراشناخت عاطفی بر روی جهتگیری هدف میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 167 نفر دختر و پسر دانشگاه شـیراز بوده که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فراشناخت عاطفی از پرسشنامه فراشناخت ولز (1995) و جهت سنجش جهتگـیری هدف نیز از پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) استفاده شد. روائی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی و پایائی نیز با استفاده از ضرائب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که بعد باورهای منفی دربارة کنترلپذیری تفکر و خطرات مربوط به نگرانی پیشبینیکننده هدف عملکرد-اجتنابی میباشد. همچنین بعد فرایندهای شناختی پیشبینی کنندة هدف تسلط-رویکردی بوده و بعد باورهای مثبت دربارة نگرانی پیشبینیکننده اهداف عملکرد- اجتنابی و عملکرد-رویکردی میباشد. بعد نیاز به کنترل افکار نیز پیشبینیکننده هدف تسلط-اجتنابی است.
کلید واژگان
فراشناخت عاطفیجهتگیری هدف
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2008-10-221387-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازاستاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز



