• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 3, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 3, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه هوش هیجانی ـ اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دارای حکم انضباطی و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم دانشگاه ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    میکائیلی‌منیع, فرزانهمددی امام‌زاده, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویانی که بدلیل عدم رعایت قوانین دانشگاه حکم انضباطی دریافت کرده بودند و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم است. برای دستیابی به این مهم، کلیه دانشجویانی که در سال­های تحصیلی 85-84 و 86-85 از کمیته انضباطی حکم گرفته و حکم مورد نظر درباره آنها اجرا شده بود، به­عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. طی این مدت 135 نفر حکم انضباطی گرفته و تخلف آنان محرز شده بود. بخشی از این گروه بدلیل تعلیق از تحصیل و عدم دسترسی به آنها، عدم تمایل به شرکت در پژوهش و فارغ­التحصیلی از دانشگاه حذف شدند. براین اساس کل نمونه دارای حکم انضباطی مطالعه شده 53 نفر (28 نفر مذکر و 26 نفر مونث) بود. با هدف مقایسه، 53 نفر از دانشجویانی که تخلفی نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و کل نمونه به 106 نفر رسید. دو گروه از نظر جنس، سن، سال ورود به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی و محل سکونت (بومی و غیربومی بودن) همتا گردیدند. از آزمون هوش هیجانی-اجتماعی بار-آن و سازگاری اجتماعی بل جهت سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای حکم و بدون آن تفاوت معنی­دار وجود داشته و گروه دوم سازگارتر هستند (01/0>P). در زمینه هوش هیجانی-اجتماعی دانشجویان بدون حکم انضباطی از مهارت مدیریت تنش، سازگاری و خلق کلی بهتری در قیاس با دانشجویان دریافت­کننده حکم انضباطی برخوردار بودند (01/0>P). علاوه بر این، بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاکی از وجود رابطه معنی­دار بین آنها در تمام مولفه­ها بود. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام از میان مولفه­های هوش هیجانی-اجتماعی سه مولفه خلق کلی، مهارت­های درون فردی و سازگاری و همچنین داشتن حکم انضباطی به شکل معنی­داری قادر به پیش­بینی سازگاری اجتماعی بودند (001/0>P).
    کلید واژگان
    هوش هیجانی-اجتماعی
    سازگاری اجتماعی
    تخلف انضباطی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2008-10-22
    1387-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4333.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137283

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب