ارتباط سرسختی روانشناختی، سـبکهای تفکر و مـهارتهای اجتماعـی با پـیشرفت تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدمحمدامینی, زراربرهمند, اوشاابوالقاسمی, عباس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشنویه در سال تحصیلی 85-84 بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مدارس متوسطة شهر اشنویه تشکیل میدهند (1588N=) که از این تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامههای سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی استفاده شده است. همچنین روش تحقیق، همبستگی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیـن مـتغیرهای سرسختی روانـشناختی (32/0=r)، سبکهای تفکر (16/0=r) و مهارتهای اجتماعی (12/0=r) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطة مثبت  معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیشبین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبکهای تفکر قابلیت پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
کلید واژگان
سرسختی روانشناختیسبکهای تفکر
مهارتهای اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2007-04-211386-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی



