اثربخشی گشتالت درمانگری و درمان شناختی- رفتاری بر بهبود سردردهای میگرنی دانشجویان دختر
(ندگان)پدیدآور
سپهریانآذر, فیروزهاسدنیا, سعیدموسیالرضایی اقدم, آرش
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی گشتالت درمانگری و درمانشناختی - رفتاری بر بهبود سردردهای میگرنی دانشجویان دختر صورت گرفت.در یک طرح نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون و با گروه پیگیری 21 دانشجوی دختر دارای سردرد میگرن، به تصادف در گروههای آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه اول گشتالت درمانی و گروه دوم درمانشناختی رفتاری را به مدت 8 جلسه یک ساعته تجربه کردند. برای گروه کنترل هیچ مداخله درمانی انجام نشد. پرسشنامه سردرد میگرن پیش از درمان، پس از درمان و یک ماه بعد از اتمام درمان برای هر سه گروه اجرا شد. دادهها به کمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند.کاهش نشانههای سردرد میگرن در گروههای آزمایش در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود. گشتالتدرمانگری و درمان شناختی رفتاری در بهبود سردرد میگرن تفاوت معناداری باهم نداشتند. میتوان گشتالت درمانگری و درمانشناختی رفتاری را مداخلهای مؤثر برای کاهش سردرد میگرن دانشجویان دختر دانست.
کلید واژگان
سردردمیگرن
گشتالت درمانی
درمان شناختی ـ رفتاری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2013-10-231392-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
استادیار، گروه نورولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه



