• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی‌های رفتاری در شرایط انجام تکالیف حافظه-کاری در دو زیرگروه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه از طریق پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERPs)

    (ندگان)پدیدآور
    عیسایی, سهیلانظری, محمدعلیرستمی, رضابابایی, صفورا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف:هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی­های رفتاریدر شرایط انجام تکالیف حافظه­کاری در دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (ADD و ADHD) از طریق پتانسیل­های وابسته به رویداد (ERP) می­باشد. روش: در این پژوهش آزمودنی­ها 8 الی 12 ساله (12 نفر ADD و 13 نفر ADHD) که بر اساس چک لیست مصاحبه بالینی (DSM- IV- TR) و نتایج مقیاس درجه­بندی SNAP-IV اجرای والدین انتخاب شده بودند، از نظر سن، جنس، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسان­سازی شدند. پس از آن، حین انجام تکلیف حافظه­کاری،ERP­های آنها ثبت شد. روش­های آماری T مستقل و Uمن ویتنی برای تحلیل داده­های رفتاری و روش­ آماری تحلیل واریانس با داده­های تکراری برای داده­های ERP استفاده شد. یافته­ها: هیچ تفاوت معناداری از نظر مولفه­های رفتاری در دو زیرگروه از اختلال بیش­فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد و  همچنین هیچ تفاوت معناداری در  مولفه­های ERP دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در دو زیرگروه، ترکیبی (ADHD) و غلبه با کمبود توجه (ADD) تفاوتی از نظر کنش­های شناختی (حافظه­کاری) ندارد.
    کلید واژگان
    بیش‌فعالی/کمبود توجه
    زیرگروه‌هایADD وADHD
    حافظه‌کاری
    پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERP)

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2013-07-23
    1392-05-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز
    دانشگاه تهران

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136912

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب