رابطه بین ادراک از عوامل محیط کار(نقشهای شغلی، ویژگیهای شغل، سبک نظارتی، و ساختار سازمانی)و سطح درگیری شغلی اعضاء هیأت علمی
(ندگان)پدیدآور
میرهاشمی, مالکپاشا شریفی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اساسی این مطالعه، بررسی ارتباط ادراک اعضاء هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از محیط کار و سطح درگیری شغلی آنها است. برپایه مفروضه تحقیقات همبستگی و با اجرای پرسشنامه محقق ساخته محیط کار (مشتمل بر 11مؤلفه) و پرسشنامه درگیری شغلی (کانونگو، a 1982) در میان 214 عضو هیأت علمی تمام وقت و نیمه وقت 5 واحد دانشگاهی که با روش تصادفی مرحلهای و طبقهای انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمع آوری شد. به طور کلی، نتایج حاکی از آن بود که ضرایب مربوط به مؤلفههای هویت تکلیف، سبک نظارتی و چالش شغلی همگی مثبت و معنادار است. به سخن دیگر، از بین 11 بعد محیط کار، تنها 3 بعد هویت تکلیف (001/0  P و 367/0=)، سبک نظارتی (001/0  P و 320/0=) و چالش شغلی (01/0  P و 188/0=) با درگیری شغلی اعضاء هیأت علمی همبستگی معنی دار داشتند. بنابراین، براساس مؤلفههای محیط کار میتوان مدلی را برای پیش بینی درگیری شغلی ارائه کرد.
کلید واژگان
محیط کاردرگیری شغلی
هیأت علمی
دانشگاه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




