بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI) در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران
(ندگان)پدیدآور
حجازی, الههرضایی شریف, علیشالچی, بهزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI) و همبستگی آن باپیشرفت تحصیلی انجام شده است. از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران، 442 نفر (246 پسر و 196 دختر) در بررسی مشخصات روان سنجی مقیاس USDI شرکت کردند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوه همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار مقیاس USDI بر اساس آلفای کرونباخ 93/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 86/0 است. بررسیهای مرتبط با روایی محتوا، همزمان، واگرا، پیش بین، تفکیکی و سازه USDI مؤید روایی مقیاس مذکور است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد، سه عامل رخوت و بی حالی، شناختی ـ هیجانی و انگیزه تحصیلی مقیاس USDI را تشکیل میدهند. از این مطالعه چنین نتیجه میشود که مقیاس USDI ابزاری معتمد و روا برای سنجش افسردگی دانشجویان است.
کلید واژگان
مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI)ویژگیهای روان سنجی
همسانی درونی
روایی محتوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




