بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی (مثبت و منفی) در شرایط آسان و دشوار، و ادراک پیامد مخاطره آمیز در دانشجویان افسرده، مضطرب، ترکیبی و سالم دانشگاههای الزهرا(س) و تهران
(ندگان)پدیدآور
نصرتی, کبریخسروی, زهرهدرویزه, زهراخدابخش, روشنکنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی در دانشجویان افسرده، مضطرب، اختلال ترکیبی و سالم است. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاههای الزهراء(س) و تهران است. ابتدا400 نفرآزمودنی از میان دانشجویان دانشگاههای الزهرا(س) و تهران به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. آنگاه آزمونهای حافظه آشکار و ضمنی از طریق به کارگیری تکلیف یادآوری آزاد بر حسب شرایط آسان و دشوار درباره کلمات با بار عاطفی مثبت، بار عاطفی منفی و کلمات تهدید کننده(ادراک پیامد مخاطره) به اجرا درآمد و با استفاده از روش تحقیق علی- مقایسهای نتایج تجزیه و تحلیل شد. یادآوری آزمودنیهای گروه افسرده وگروه سالم در حافظه ضمنی هم در شرایط آسان و هم در شرایط دشوار درباره کلمات با بار عاطفی مثبت با یکدیگر تفاوت معنادار داشت (05/0 P (P درباره یادآوری کلمات تهدیدکننده (ادراک پیامد مخاطره) در حافظه ضمنی تحت شرایط آسان و دشوار گروه مضطرب با سه گروه افسرده، اختلال ترکیبی و سالم تفاوت معنادار داشت (001/0> (Pدانشجویان افسرده، مضطرب و اختلال ترکیبی در مقایسه با افراد سالم در حافظه آشکار درباره یادآوری کلمات با بار عاطفی مثبت در شرایط آسان یادآوری کمتری داشتند(05/0>P)، دانشجویان مضطرب دختر در مقایسه با دانشجویان پسر مضطرب در حافظه ضمنی لغات تهدیدکننده (ادراک پیامد مخاطره) را تحت شرایط آسان بیشتر یادآوری میکردند.در ضمن، دانشجویان مبتلا به اختلال ترکیبی در حافظه ضمنی لغات تهدیدکننده (مرتبط با ادراک پیامد مخاطره) را تحت شرایط دشوارکمتر به خاطر میآورند.
کلید واژگان
سوگیری حافظهحافظه آشکار و ضمنی
ادراک پیامد مخاطره آمیز
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




