مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار
(ندگان)پدیدآور
محمود علیلو, مجیدبخشی پور رودسری, عباسمنصوری, احمدفرنام, علیرضافخاری, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواسفکری و نشخوارفکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگیعمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسهای)، تعداد 28 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، 28 فرد مبتلا به اختلال وسواس- اجبار، 28 فرد مبتلا به اختلال افسردگیعمده و 28 فرد بهنجار به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروهها از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با یکدیگر همتا شدند. پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا، وسواس- اجبار یل براون، پرسشنامه بازنگری شده وسواساجبار و مقیاس پاسخ نشخواری درمیان افراد شرکتکننده اجرا شد. دادههای پژوهش به کمک نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که: الف- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با گروه مبتلا به اختلال افسردگی عمده و بهنجار در شاخص کلی نگرانی آسیب شناختی وجود دارد. در حالیکه، تفاوتی بین این گروه و گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار وجود ندارد؛ ب- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار با گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، گروه مبتلا به اختلال افسردگیعمده و افراد بهنجار در وسواس فکری وجود دارد، و ج- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال افسردگی عمده با گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و بهنجار در نشخوار فکری وجود دارد. در حالیکه، تفاوتی بین این گروه و گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار وجود ندارد. در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که عود افکار منفی ویژگی مهم اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار و اختلال افسردگی عمده است. به عبارت دیگر، نگرانی، وسواس و نشخوارفکری سازههای شناختی به هم پیوستهای هستند که بر علائم افسردگی و اضطراب تأثیر میگذارند و سبب تشدید و تداوم اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار و اختلال افسردگیعمده میشوند.
کلید واژگان
نگرانیوسواسفکری
نشخوار فکری
اختلال اضطراب فراگیر
اختلال وسواس
اجبار
اختلال افسردگی عمده
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشانههای نارسایی توجه/ فزون کنشی و اختلال نافرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه همراه با اختلال نافرمانی مقابله ای دهقانی, سحر؛ فرهنگی, عبدالحسن؛ رحمانی, محمد علی (معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش, 2023-06-01)هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد - فرزند و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی برنشانههای بیش فعالی و اختلال نافرمانی، اضطراب و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و ...
 
- 
مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روانپزشکی و بیماران با تشخیص همزمان اختلال روانپزشکی و اختلال مصرف مواد آتشی پور, هانیه؛ خسروجردی, زینب؛ طاهری, احسان؛ مومنی, فرشته (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2023-01-21)هدف از انجام این پژوهش، مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روانپزشکی و بیماران با تشخیص همزمان اختلال روانپزشکی و اختلال مصرف مواد میباشد. پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای-پس رویدادی است. ...
 
- 
ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382 حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...
 




