• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار

    (ندگان)پدیدآور
    محمود علیلو, مجیدبخشی پور رودسری, عباسمنصوری, احمدفرنام, علیرضافخاری, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    179.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواس‌فکری و نشخوار‌‌‌فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی‌عمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسه‌ای)، تعداد 28 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، 28 فرد مبتلا به اختلال وسواس- اجبار، 28 فرد مبتلا به اختلال افسردگی‌عمده و 28 فرد بهنجار به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه‌ها از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با یکدیگر همتا شدند. پرسشنامه‌ نگرانی ایالت پنسیلوانیا، وسواس- اجبار یل براون، پرسشنامه بازنگری شده وسواس‌اجبار و مقیاس پاسخ نشخواری در‌میان افراد شرکت‌کننده اجرا شد. داده‌های پژوهش به کمک نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که: الف- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با گروه مبتلا به اختلال افسردگی عمده و بهنجار در شاخص کلی نگرانی آسیب شناختی وجود دارد. در حالی‌که، تفاوتی بین این گروه و گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار وجود ندارد؛ ب- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار با گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، گروه مبتلا به اختلال افسردگی‌عمده و افراد بهنجار در وسواس فکری وجود دارد، و ج- تفاوت معناداری بین گروه مبتلا به اختلال افسردگی عمده با گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و بهنجار در نشخوار فکری وجود دارد. در حالی‌که، تفاوتی بین این گروه و گروه مبتلا به اختلال وسواس- اجبار وجود ندارد. در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که عود افکار منفی ویژگی مهم اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار و اختلال افسردگی عمده است. به عبارت دیگر، نگرانی، وسواس و نشخوار‌فکری سازه‌های شناختی به‌ هم پیوسته‌ای هستند که بر علائم افسردگی و اضطراب تأثیر می‌گذارند و سبب تشدید و تداوم اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار و اختلال افسردگی‌عمده می‌شوند.
    کلید واژگان
    نگرانی
    وسواس‌فکری
    نشخوار‌ فکری
    اختلال اضطراب فراگیر
    اختلال وسواس
    اجبار
    اختلال افسردگی عمده

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2011-12-22
    1390-10-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2011.1535
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1535.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136462

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون کنشی و اختلال نافرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه همراه با اختلال نافرمانی مقابله ای 

      دهقانی, سحر؛ فرهنگی, عبدالحسن؛ رحمانی, محمد علی (معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش, 2023-06-01)
      هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد - فرزند و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی برنشانه‌های بیش فعالی و اختلال نافرمانی، اضطراب و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و ...

    • مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روان‌پزشکی و بیماران با تشخیص هم‌زمان اختلال روان‌پزشکی و اختلال مصرف مواد 

      آتشی پور, هانیه؛ خسروجردی, زینب؛ طاهری, احسان؛ مومنی, فرشته (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2023-01-21)
      هدف از انجام این پژوهش، مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روان‌پزشکی و بیماران با تشخیص هم‌زمان اختلال روان‌پزشکی و اختلال مصرف مواد می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای-پس رویدادی است. ...

    • ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382 

      حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)
      زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب