اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افزایش میزان خوش بینی و شفقت به خود دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
(ندگان)پدیدآور
قدم پور, عزت الهمنصوری, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افزایش میزان خوشبینی و شفقت به خود دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر پایه دوم دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-1394 شهر ایذه بود. به منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت. به این صورت که ابتدا 302 نفر از جامعه مذکور به روش خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و سپس پرسشنامه نگرانی پنسلوانیا را تکمیل نمودند که از میان آنها 40 نفر انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و گروه آزمایش به مدت 5/1 ماه تحت درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه تشخیصی، پرسشنامههای خوشبینی شییر و کارور و شفقت بر خود رائس و همکاران بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چندمتغیره) استفاده گردید. نتایج نشان داد که گروه آزمایش افزایش معنیداری را در خوشبینی و شفقت به خود بعد از دریافت آموزش نشان دادند. بر اساس یافتهها میتوان گفت درمان متمرکز بر شفقت عامل تأثیرگذار مهمی بر افزایش خوشبینی و شفقت به خود افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است.
کلید واژگان
اختلال اضطراب فراگیرخوش بینی
درمان متمرکز بر شفقت
شفقت به خود
مداخلات روان درمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
شاپا
2538-29422538-2950




