رابطه بین سواد رسانهای و میزان اعتماد زنان شاغل شهر شیراز به شبکههای اجتماعی: (مورد مطالعه: کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام)
(ندگان)پدیدآور
مقدس زاده, حسنصفاهیه, هاجرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش سنجش رابطه بین مهارتهای سواد رسانهای با اعتماد به شبکههای اجتماعی زنان شاغل شهر شیراز بوده است.
روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کلیه کارکنان زن شاغل در مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (94 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 76 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از شاخصهای آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استباطی نیز از آزمون همبستگی پیرسون و t تک متغیره استفاده شده است.
یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان سواد رسانهای کارکنان مورد بررسی بالاتر از حد متوسط بوده است. بین میزان سواد رسانهای کارکنان با میزان استفاده آنها از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته، ولی بین مهارتهای سواد رسانهای با اعتماد کارکنان مورد بررسی به شبکههای اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود داشته است.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند برای علاقهمندان به استفاده از شبکههای اجتماعی در زمینه ضرورت فراگیری مهارتهای سواد رسانهای در راستای استفاده بهینه از اطلاعات مفید و کارآمد مندرج در این رسانهها و استفاده بهینه از این بستر مناسب اطلاع رسانی به ویژه زنان شاغل شهر شیراز و همچنین سیاستگذاران و فراهم کنندگان خدمات شبکههای اجتماعی مفید و اثربخش باشد.
کلید واژگان
سواد رسانهایشبکههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی
زنان شاغل شهر شیراز
مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان فارسسازمان پدید آورنده
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری




