اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر اجتناب شناختی-رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب فراگیر
(ندگان)پدیدآور
رضایی, فاطمهسپهوندی, محمد علیمیرزایی هابیلی, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر طرحواره درمانی هیجانی بر اجتناب شناختی رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دانشگاه لرستان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ که بهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت ابتدا دانشجویان دختر، پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا را تکمیل نمودند سپس از بین آنهایی که نمره بالاتر از 47 را در این پرسشنامه کسب کرده مصاحبه بالینی ساختاریافته براساس DSM – IV –TR (SCID) به عمل آمد که 30 دانشجو تشخیص اختلال اضطراب فراگیر را دریافت کردند. سپس 20 دانشجو که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای دو گروه، به پرسشنامه اجتناب شناختی- رفتاری (CBAS) و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر(GAD-7) پاسخ دادند. سپس شرکتکنندگان گروه آزمایشی در 9 جلسه یک و نیمساعته درمان گروهی مبتنی بر طرحواره درمانی هیجانی شرکت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی بهطور معناداری موجب کاهش اجتناب شناختی رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب فراگیر شرکت کنندگان گروه آزمایش در مرحله پسآزمون شد. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان میدهد که طرحواره درمانی هیجانی در کاهش اجتناب شناختی رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.
کلید واژگان
واژه های کلیدی: "طرحواره درمانی هیجانی""اجتناب شناختی رفتاری"
"اضطراب فراگیر"
مداخلات روان درمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستاناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستان
شاپا
2538-29422538-2950




