| dc.contributor.author | بابائی امیری, ناهید | fa_IR |
| dc.contributor.author | کجباف, محمد باقر | fa_IR |
| dc.contributor.author | مظاهری, محمدمهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | منشئی, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | طالبی, هوشنگ | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:36:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:36:08Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:36:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:36:08Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-08-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-06-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بابائی امیری, ناهید, کجباف, محمد باقر, مظاهری, محمدمهدی, منشئی, غلامرضا, طالبی, هوشنگ. (1393). رابطه بین عوامل موثر بر نارسایی(شکست) شناختی و افت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 5(4), 11-23. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9414 | |
| dc.identifier.uri | http://psyedu.toniau.ac.ir/article_561270.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136118 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش عوامل تاثیر گذار بر نارسایی شناختی که از آن جمله می توان به عواملی مانند سن، جنس، شغل، نوع،رشته تحصیلی، تعدادمشروطی، مصرف دارووهمچنین رابطه نارسایی شناختی را با افت تحصیلی مورد بررسی قرار می دهد. روش طرح تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی می باشد. وجامعه آماری شامل کلیه دانشچویان دانشگاه آزاد واحد یادگارامام خمینی(ره) شهرری که در نیمسال اول 93-92 مشغول به تحصیل بودند، می گردید(22904=N). تعدادنمونه از طریق فرمول ساده شده کوکران بدست آمد(384= n)، که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مشخصات فردی وپرسشنامه نارسایی شناختی (CFQ) بود. آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر 79/. برای پر سشنامه نارسایی شناختی بدست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل مسیرو آزمون تی تست و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین نارسایی شناختی وافت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین جنس، شغل، نوع رشته تحصیلی، تعداد مشروطی، مصرف دارو در دانشجویان تفاوت آماری معنادری وجود ندارد. اما نارسایی شناختی با سن رابطه مثبت داشت. باوجود اینکه تحقیقات پیشین وجود رابطه مثبت بین نارسایی شناختی با سوانح شغلی وتصادفات را پیش بینی می کرد ولی نمی توانست پیش بینی کننده افت تحصیلی باشد. واین به علت میزان اضطرابی است که در شرایط امتحانی پیش می آید وسطح هوشیاری وکنترل شناختی دانشجویان را افزایش می دهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 821 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology | en_US |
| dc.subject | نارسایی شناختی | fa_IR |
| dc.subject | افت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | عوامل موثر | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.title | رابطه بین عوامل موثر بر نارسایی(شکست) شناختی و افت تحصیلی دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان(اصفهان) | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان(اصفهان) | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیات علمی دانشگاه اصفهان- سرپرست دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 23 | |