| dc.contributor.author | شاهرخی, سید احمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ایزدجو, تقی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:35:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:35:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:35:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:35:00Z | |
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-04-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شاهرخی, سید احمدرضا, ایزدجو, تقی. (1395). بررسی مبنای هدایت و ضلالت از دیدگاه سید مرتضی علم الهدی (ره) و فخر رازی. پژوهش های تفسیر تطبیقی, 2(3), 105-128. doi: 10.22091/ptt.2016.756 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۴۷۶-۴۱۹۱ | |
| dc.identifier.issn | ۲۴۷۶-۴۲۰۵ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22091/ptt.2016.756 | |
| dc.identifier.uri | http://ptt.qom.ac.ir/article_756.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135708 | |
| dc.description.abstract | چکیده در تدبر و بررسی آیات قرآن مجید به دو واژه هدایت و ضلالت می رسیم که به خداوند متعال نسبت داده شده اند؛ از همین رو، دیدگاه های متفاوتی درمیان دانشمندان مسلمان به وجود آمده است. مقاله پیش رو به بررسی مبنای هدایت و ضلالت از دیدگاه سید مرتضی علم الهدی (ره) از متفکران برجسته امامیه و فخر رازی از دانشمندان اهل تسنن می پردازد. بررسی این مبنا از این جهت که این دو اندیشمند در تفسیر و کلام اسلامی صاحب نظر هستند، حائز اهمیت است. این دو اندیشمند در مبنای هدایت و ضلالت، که در نظر هر دو توحید افعالی است، معنایی ارائه می دهند که حاکی از تفاوت نظرشان است. در این پژوهش که با روش توصیف و تحلیل محتوا به بررسی دلایل دیدگاه این دو اندیشمند پرداخته ایم، مقبولیت دیدگاه سید مرتضی به دلایلی چند محرز شد، زیرا در دیدگاه وی، مجموع اسباب و مسببات عالم وابسته به اراده خداوند است؛ مؤثر اصلی خداوند است و امور دیگرتاثیرگذاری تبعی دارند. تأثیرات تبعی با توحید افعالی هماهنگ است. هدایت و ضلالتی هم که به خدا نسبت داده می شود، مکمل راهی است که انسانها از روی اراده و اختیار انتخاب کردهاند. علاوه بر اشکالات نقلی و عقلی که به فخر رازی وارد است، می توان گفت که از این جهت نیز که برخی از آیات قرآن را بدون ارتباط با آیات دیگر ملاحظه کرده و به معنای هدایت و ضلالت اجباری حمل کرده، مرتکب غفلتی آشکار شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 552 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های تفسیر تطبیقی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22091/ptt.2016.756 | |
| dc.subject | هدایت | fa_IR |
| dc.subject | ضلالت | fa_IR |
| dc.subject | اضلال ابتدایی و کیفری | fa_IR |
| dc.subject | هدایت ابتدایی | fa_IR |
| dc.subject | سید مرتضی علم الهدی | fa_IR |
| dc.subject | فخر رازی | fa_IR |
| dc.title | بررسی مبنای هدایت و ضلالت از دیدگاه سید مرتضی علم الهدی (ره) و فخر رازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی و پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته فلسفه و کلام دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 105 | |
| dc.citation.epage | 128 | |