| dc.contributor.author | عبدی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | قمی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | عطائی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:34:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:34:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:34:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:34:39Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-02-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-11-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدی, حسن, قمی, محسن, عطائی, علی. (1399). بررسی انتقادی «ازخودبیگانگی فلسفی» از منظر یاسپرس با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 12(9943), 117-144. doi: 10.22081/pwq.2020.69109 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9309 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/pwq.2020.69109 | |
| dc.identifier.uri | http://pwq.bou.ac.ir/article_69109.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135580 | |
| dc.description.abstract | ازخودبیگانگی یکی از مهمترین مسائل انسانشناختی عصر حاضر است که پژوهش دربارة آن نیازمند فهم درست مبانی فلسفی و انسانشناختی آن است. این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی – انتقادی به بررسی انتقادی دیدگاه یاسپرس در زمینة ازخودبیگانگی فلسفی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی میپردازد. پرسش اصلی تحقیق عبارت است از: از منظر علامه طباطبایی چه انتقادهایی بر آراء یاسپرس در باره ازخودبیگانگی فلسفی وارد است؟ بر اساس یافتههای تحقیق، یاسپرس مهمترین قسم ازخودبیگانگی را ازخودبیگانگی فلسفی میداند که خاستگاه آن خلط میان آگاهی واقعی از وجود احاطی و آگاهی ساختگی از وجود احاطی است. در فرایند ازخودبیگانگی فلسفی انسان ازخودبیگانه با معرفت ساختگی از وجود احاطی به چیزی در ورای خود اشاره نکرده است تا با حرکت در آن افقها به وجود مطلق برسد. به باور او «ایمان فلسفی» راه غلبه بر ازخودبیگانگی فلسفی است. بر اساس مبانی علامه طباطبایی، اولاً یاسپرس میان حقیقت وجود و حقیقت انسان خلط کرده است و این دو را یکی پنداشته است، ثانیاً دربارة توصیف حقیقت انسان، دچار تناقضگویی شده است، ثالثاً از تمایز نهادن میان ادراکات حقیقی و اعتباری ناتوان مانده است، رابعاً روش مورد استفاده او (: پدیدارشناسی) توان لازم برای تحلیل مسائل نفس را فاقد است. در مقابل، علامه طباطبایی خاستگاه ازخودبیگانگی را فراموشی عین الربط بودن خود میداند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 588 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Practice of Wisdom | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/pwq.2020.69109 | |
| dc.subject | انسان | fa_IR |
| dc.subject | ازخودبیگانگی | fa_IR |
| dc.subject | خود | fa_IR |
| dc.subject | انسانشناسی | fa_IR |
| dc.subject | هستی | fa_IR |
| dc.subject | حقیقت وجود | fa_IR |
| dc.subject | یاسپرس | fa_IR |
| dc.subject | علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی انتقادی «ازخودبیگانگی فلسفی» از منظر یاسپرس با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)(نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم (ع) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 9943 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 144 | |