دوره 3, تابستان 91 - مسلسل 12
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)آنچه در این نوشتار مورد بحث است تعیین برتری یا تقدم عقل بر قلب یا عقلانیت بر عشق نیست بلکه یافتن پاسخ این مسئله است که به راستی سهم عقل و معرفت عقلانی در دریافت شهودات عرفانی تا چه اندازه است؟ و از نظرگاه ابنعربی افق ...
-
تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)اومانیسم یا انسانمحوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسانمحوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطیگریها و سوء استفادههای کلیسا و اربابان آن در قرون ...
-
حقیقت قضیة حقیقیه و نسبت آن با وجود موضوع
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)منطقدانان حملیة محصوره را به حقیقیه و خارجیه تقسیم کردهاند؛ حقیقیه آن است که موضوع ملاک حمل محمول بر موضوع است. موضوعات حقیقیه چهار دستهاند: یک دسته از این موضوعات وجودند که احکام بدون فرض و تقدیر بر ...
-
ماهیت نفس حیوانی و فرجام آن از دیدگاه ملاصدرا
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)مسئلة «ماهیت نفس حیوانی» از جمله مسائل مهجور و غریبی است که اندیشمندان مسلمان چندان به آن نپرداخته و به غور در این مسئله و نگارش نوشتۀ مستقلی دربارۀ آن تمایل نشان ندادهاند. با این حال، وجود اقوال و عقایدی برجسته در لابلای ...
-
تعدّد نفس و روح در نگاه ارسطو
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)نفس و موضوعات مربوط به آن از مسائل مهم فلسفی میباشند که اکثر فلاسفه در این باره ارائه نظر نمودهاند. اما مسئلهای که کمتر مورد توجّه قرار گرفته، مسئلة تعدّد نفس و روح است. این بیتوجهی سبب ایجاد شکافهای عمیقی در انظار ...
-
در دفاع از مبناگروی: بررسی اشکالات کیث لرر بر مبناگروی
(دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2012-06-21)کیث لرر، با تفکیک مبناگروی خطاناپذیر و خطاپذیر از یکدیگر، سه نقد عمده بر مبناگروی سنتی خطاناپذیر دارد. وی در نقد اول بر آن است که تنها تعداد بسیار اندکی از باورهای پایه وجود دارند و این تعداد محدود نمیتواند بمثابه پایة ...



