دوره 3, تابستان 91 - مسلسل 12

 

ارسال های اخیر

  • گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی 

    گرجیان, محمدمهدی؛ هاشمی, خدیجه (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    آنچه در این نوشتار مورد بحث است تعیین برتری یا تقدم عقل بر قلب یا عقلانیت بر عشق نیست بلکه یافتن پاسخ این مسئله است که به راستی سهم عقل و معرفت عقلانی در دریافت شهودات عرفانی تا چه اندازه است؟ و از نظرگاه ابن‌عربی افق ...

  • تحلیل و بررسی مؤلفه‌های اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی 

    کرد فیروزجایی, اسدالله (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    اومانیسم یا انسان­محوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسان­محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطی­گری­ها و سوء استفاده­های کلیسا و اربابان آن در قرون ...

  • حقیقت قضیة حقیقیه و نسبت آن با وجود موضوع 

    سلیمانی امیری, عسکری (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    منطق‌دانان حملیة محصوره را به حقیقیه و خارجیه تقسیم کرده‌اند؛ حقیقیه آن است که موضوع ملاک حمل محمول بر موضوع است. موضوعات حقیقیه چهار دسته‌اند: یک دسته از این موضوعات وجودند که احکام بدون فرض و تقدیر بر ...

  • ماهیت نفس حیوانی و فرجام آن از دیدگاه ملاصدرا 

    دیباجی, سیدمحمدعلی؛ شوبکلائی, مسلم (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    مسئلة «ماهیت نفس حیوانی» از جمله مسائل مهجور و غریبی است که اندیشمندان مسلمان چندان به آن نپرداخته و به غور در این مسئله و نگارش نوشتۀ مستقلی دربارۀ آن تمایل نشان نداده­اند. با این حال، وجود اقوال و عقایدی برجسته در لابلای ...

  • تعدّد نفس و روح در نگاه ارسطو 

    دفتری, عبدالعزیز (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    نفس و موضوعات مربوط به آن از مسائل مهم فلسفی می‌باشند که اکثر فلاسفه در این باره ارائه نظر نموده‌اند. اما مسئله‌ای که کمتر مورد توجّه قرار گرفته، مسئلة تعدّد نفس و روح است. این بی‌توجهی سبب ایجاد شکاف‌های عمیقی در انظار ...

  • در دفاع از مبناگروی: بررسی اشکالات کیث لرر بر مبناگروی 

    عبداللهی, مهدی (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2012-06-21)
    کیث‌ لرر، با تفکیک مبناگروی خطاناپذیر و خطاپذیر از یکدیگر، سه نقد عمده بر مبناگروی سنتی خطاناپذیر دارد. وی در نقد اول بر آن است که تنها تعداد بسیار اندکی از باورهای پایه وجود دارند و این تعداد محدود نمی‌تواند بمثابه پایة ...