• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    کشاورز افشار, حسینجواهری, عباسقاضی نژاد, نیکو
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    706.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ناتوانی­های یادگیری از مهم­ترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارت­های اجتماعی و دوست­یابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه­ی آماری پژوهش، کودک و نوجوانان 10 تا 14 ساله­ی دارای اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در روند پژوهش از بین مراجعان ارجاع داده‌شده به مراکز مشاوره آموزش‌وپرورش مناطق ۲ و ۵ شهر تهران، 10 دانش‌آموز دارای اختلال یادگیری به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه­­­ی عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کیفی با روش ون منن استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه­ها ۳ مضمون اصلی و ۱۷ مضمون فرعی را مشخص کرد. مضمون اصلی اول «مشکلات ارتباطی» بود که مضامین فرعی (خود افشاسازی ضعیف، بی‌اعتمادی، بی­ثباتی در رابطه­ی دوستی، طرد و تمسخر توسط همسالان، کناره‌گیری، ضعف در ایجاد رابطه دوستی، محدودیت دایره­ی دوستی و انزوا) را شامل می­شد. مضمون اصلی دوم، «نیاز به صمیمیت» شامل مضامین فرعی (ترس از تنهایی، توجه‌طلبی، احساس حقارت، تصویر دوست ایده آل، احساس نیاز به حمایت) بود. مضمون اصلی سوم نیز «پیامدهای دوستی دلخواه» شامل مضمون­های فرعی (تجربه­ی داشتن حامی، تجربه­ی حس رضایت، تبادل صمیمیت و ایجاد همدلی) بود. نتایج پژوهش، بینشی در باب شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به وجود می­آورد و بررسی تجارب این افراد حول محوردوستی حاکی از محدودیت­ها، تفاوت­ها و نیازهای مربوط به دوستی در این دانش آموزان است.
    کلید واژگان
    کیفیت دوستی
    اختلال یادگیری
    دانش آموزان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مشاوره دانشگاه تهران
    استادیار مشاوره دانشگاه تهران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تهران

    شاپا
    2345-6051
    2476-6178
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2020.47742.2231
    http://qccpc.atu.ac.ir/article_10751.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135199

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب