اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری با تاکید بر نظریه انتخاب بر بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی مادران
(ندگان)پدیدآور
نیلی احمد آبادی, زهراباقری, فریبرزسلیمی بجستانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دوران کودکی بدلیل شکلگیری شخصیت فرد، از مهمترین و موثرترین دورانهای زندگی هر فرد است. در این پژوهش، هدف، تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری با تاکید بر نظریه انتخاب، بر بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی مادران بود و فرض بر این بود که آموزش برنامه فرزندپروری با تاکید بر نظریه انتخاب، بر بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی جامعه هدف موثر است. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای فرزندان زیر شش سال و نمونه آماری، از روش نمونهگیری در دسترس و شامل کلیه مادران دارای فرزندان زیر شش سال مراجعهکننده به خانههای سلامت شهرداری تهران در مناطق 3، 5، 14 و 20 بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای رابطه والد-فرزندی (CPRS) پیانتا (1994) و رضایت از زندگی (SWLS) داینر و همکاران (1985) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و تعمیم یافته-ها، از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری با تاکید بر نظریه انتخاب، بر بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی مادران تاثیر معناداری دارد. مقدار اتا محاسبه شده نشان داد که 62 درصد از تغییرات رابطه والد-فرزندی و 19 درصد از تغییرات رضایت از زندگی، مربوط به عامل آموزش میباشد. بنابراین میتوان گفت که این برنامه میتواند در بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی، موثر باشد.
کلید واژگان
فرزندپروریبرنامه آموزشی
نظریه انتخاب
رابطه والد-فرزندی
رضایت از زندگی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراندانشیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2345-60512476-6178




