اثر بخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای احرایی مغز بر سندرم شناختی-توجهی و حس انسجام خوددر مبتلایان به اضطراب
(ندگان)پدیدآور
باباخان زاده, سهیلااحتشام زاده, پروینافتخار صعادی, زهرابختیارپور, سعیدعلی پور, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی بر دو متغیر سندرم شناختی – توجهی و حسِ انسجام خود در دانشآموزان دارای اضطراب انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانشآموز دارای اضطراب بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI; 1990)، پرسشنامه حس انسجام خود آنتونوسکی SOC-13; 1993)) مقیاس سندرم شناختی توجهی (CAS; 2009 ) و پرسشنامه 30 سؤالی فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A; 2004) بود. دانشآموزان طی سه مرحله به آزمونها پاسخ دادند. مداخله درمان فراشناختی (آدریان ولز _ 2009) طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقهای و تکلیف منزل با استفاده از نرمافزار بهسازی حافظه فعال_ روان تجهیز سینا (1389) برای گروه آزمایش انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پارامتریک، تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)، صورت گرفت. نتایج نشان داد درمان فرا شناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی، سندرم شناختی – توجهی را کاهش و حس انسجام خود دانشآموزان را بهبود بخشیده است.
کلید واژگان
کلیدی واژه ها: "حس انسجام خود""سندرم شناختی_توجهی"
"درمان فراشناختی"
"کارکرد اجرایی"
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز و واحد علوم تحقیقات خوزستاناستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تهران و پیام نور
شاپا
2345-60512476-6178




