• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای احرایی مغز بر سندرم شناختی-توجهی و حس انسجام خوددر مبتلایان به اضطراب

    (ندگان)پدیدآور
    باباخان زاده, سهیلااحتشام زاده, پروینافتخار صعادی, زهرابختیارپور, سعیدعلی پور, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    943.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی بر دو متغیر سندرم شناختی – توجهی و حسِ انسجام خود در دانش‌آموزان دارای اضطراب انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانش‌آموز دارای اضطراب بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI; 1990)، پرسشنامه حس انسجام خود آنتونوسکی SOC-13; 1993)) مقیاس سندرم شناختی توجهی (CAS; 2009 ) و پرسشنامه 30 سؤالی فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A; 2004) بود. دانش‌آموزان طی سه مرحله به آزمون‌ها پاسخ دادند. مداخله درمان فراشناختی (آدریان ولز _ 2009) طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقه‌ای و تکلیف منزل با استفاده از نرم‌افزار بهسازی حافظه فعال_ روان تجهیز سینا (1389) برای گروه آزمایش انجام شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون پارامتریک، تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)، صورت گرفت. نتایج نشان داد درمان فرا شناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی، سندرم شناختی – توجهی را کاهش و حس انسجام خود دانش‌آموزان را بهبود بخشیده است.
    کلید واژگان
    کلیدی واژه ها: "حس انسجام خود"
    "سندرم شناختی_توجهی"
    "درمان فراشناختی"
    "کارکرد اجرایی"

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز و واحد علوم تحقیقات خوزستان
    استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    استاد گروه روانشناسی دانشگاه تهران و پیام نور

    شاپا
    2345-6051
    2476-6178
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2019.40298.2080
    http://qccpc.atu.ac.ir/article_9672.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135180

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب