اثر گشتالت درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
کشاورز افشار, حسینحاج حسینی, منصورهقدیمی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر گشتالت درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دانشجویان اجرا گردید. این پژوهش در روش تحقیق بالینی و بر پایه طرح چند خط پایهای به مطالعه فرایند درمان پنج مورد پرداخت. لذا از جامعه آماری کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی پنج مورد دانشجوی مراجعه کننده دارای معیارهای اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان (بر اساس5- DSM)، مورد مطالعه قرار گرفتند و طی مراحل سه گانه پیش آزمون(خط پایه)، پس آزمون و پیگیری، ارزیابی گردیدند. سه هفته اول به عنوان خط پایه در نظر گرفته شد، پس از 12 هفته گشتالت درمانی (هر هفته یک جلسه 1.5 ساعت)، پس آزمون اجرا گردید و سه هفته بعد سنجش پیگیری به اجرا درآمد. دادهها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است.دادهها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است. واژگان کلیدی: گشتالت درمانی، اضطراب فراگیر، اضطراب امتحان
کلید واژگان
"گشتالت درمانی""اضطراب فراگیر"
"اضطراب امتحان"
"دانشجویان"
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهراناستادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2345-60512476-6178




