نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاثنی عشری, یاسمنfa_IR
dc.contributor.authorاباذری, زهراfa_IR
dc.contributor.authorتاجداران, منصورfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:31:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:31:20Z
dc.date.available1399-07-08T22:31:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:31:20Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-27en_US
dc.date.submitted1395-06-06fa_IR
dc.identifier.citationاثنی عشری, یاسمن, اباذری, زهرا, تاجداران, منصور. (1397). بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و انگلیس، بر اساس مدل ویلسون. دانش شناسی, 11(41), 18-32.fa_IR
dc.identifier.issn2008-2784
dc.identifier.urihttp://qje.iau-tnb.ac.ir/article_675820.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134351
dc.description.abstract<strong>هدف: </strong>هدف از انجام این پژوهش ارزیابی و بهبود برنامه درسی جدید دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، از طریق مطالعه تطبیقی همین برنامه درسی در کشور انگلیس، بر اساس مدل ویلسون است. <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از دیدگاه هدف کاربردی و روش پژوهش آن تحلیلی- مقایسه‌ای است. داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای جمع آوری شده‌اند. برنامه‌های آموزشی از طریق وب‌سایت رسمی دانشگاه برای انگلیس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تهیه شد، که در آن‌ها محتوا و سرفصل دروس، بر اساس مدل ویلسون تحلیل محتوا شده است. سپس یافته‌ها مورد مطالعه تطبیقی با یکدیگر قرار گرفته و نتایج توسط نمودارها و جداول ارائه شده است. <strong>یافته‌ها:</strong> میزان آموزش حوزه‌های اساسی مدل ویلسون، یعنی حوزه‌های "افراد"، "محتوای اطلاعاتی"، "نظام‌های اطلاع رسانی" و "سازمان‌ها" در برنامه درسی دوره ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد انگلیس به ترتیب 37/25%، 56/23%، 30/23% و 77/27% است. میزان آموزش همین حوزه‌ها در برنامه درسی ایران به ترتیب 11/20%، 25/39%، 48/22% و 16/18% است. <strong>نتیجه‌گیری: </strong>میزان انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد با مدل ویلسون 9/93% است و میزان انطباق همین برنامه درسی در ایران 5/71% است. برای بالا بردن میزان این انطباق در برنامه درسی ایران، نیاز به برقراری توازن بیشتری در آموزش حوزه‌های مختلف مدل ویلسون وجود دارد. در واقع باید حوزه‌های افراد، نظام‌های اطلاع‌رسانی و سازمان‌ها را تقویت کرد و از تأکید بر حوزه محتوای اطلاعاتی کاست. برای انجام این مهم می‌توان از برنامه درسی انگلیس الگوبرداری و سپس آن را بومی‌سازی نمود.fa_IR
dc.format.extent297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالfa_IR
dc.relation.ispartofدانش شناسیfa_IR
dc.subjectبرنامه درسیfa_IR
dc.subjectعلم اطلاعات و دانش شناسیfa_IR
dc.subjectکتابداری و اطلاع رسانیfa_IR
dc.subjectمدل ویلسونfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و انگلیس، بر اساس مدل ویلسونfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه الزهراfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue41
dc.citation.spage18
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد