| dc.contributor.author | اثنی عشری, یاسمن | fa_IR |
| dc.contributor.author | اباذری, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | تاجداران, منصور | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:31:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:31:20Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:31:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:31:20Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-08-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-06-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اثنی عشری, یاسمن, اباذری, زهرا, تاجداران, منصور. (1397). بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و انگلیس، بر اساس مدل ویلسون. دانش شناسی, 11(41), 18-32. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2784 | |
| dc.identifier.uri | http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_675820.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134351 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف: </strong>هدف از انجام این پژوهش ارزیابی و بهبود برنامه درسی جدید دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، از طریق مطالعه تطبیقی همین برنامه درسی در کشور انگلیس، بر اساس مدل ویلسون است.
<strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از دیدگاه هدف کاربردی و روش پژوهش آن تحلیلی- مقایسهای است. دادهها به صورت کتابخانهای جمع آوری شدهاند. برنامههای آموزشی از طریق وبسایت رسمی دانشگاه برای انگلیس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تهیه شد، که در آنها محتوا و سرفصل دروس، بر اساس مدل ویلسون تحلیل محتوا شده است. سپس یافتهها مورد مطالعه تطبیقی با یکدیگر قرار گرفته و نتایج توسط نمودارها و جداول ارائه شده است.
<strong>یافتهها:</strong> میزان آموزش حوزههای اساسی مدل ویلسون، یعنی حوزههای "افراد"، "محتوای اطلاعاتی"، "نظامهای اطلاع رسانی" و "سازمانها" در برنامه درسی دوره ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد انگلیس به ترتیب 37/25%، 56/23%، 30/23% و 77/27% است. میزان آموزش همین حوزهها در برنامه درسی ایران به ترتیب 11/20%، 25/39%، 48/22% و 16/18% است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>میزان انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد با مدل ویلسون 9/93% است و میزان انطباق همین برنامه درسی در ایران 5/71% است. برای بالا بردن میزان این انطباق در برنامه درسی ایران، نیاز به برقراری توازن بیشتری در آموزش حوزههای مختلف مدل ویلسون وجود دارد. در واقع باید حوزههای افراد، نظامهای اطلاعرسانی و سازمانها را تقویت کرد و از تأکید بر حوزه محتوای اطلاعاتی کاست. برای انجام این مهم میتوان از برنامه درسی انگلیس الگوبرداری و سپس آن را بومیسازی نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 297 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش شناسی | fa_IR |
| dc.subject | برنامه درسی | fa_IR |
| dc.subject | علم اطلاعات و دانش شناسی | fa_IR |
| dc.subject | کتابداری و اطلاع رسانی | fa_IR |
| dc.subject | مدل ویلسون | fa_IR |
| dc.title | بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و انگلیس، بر اساس مدل ویلسون | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 41 | |
| dc.citation.spage | 18 | |
| dc.citation.epage | 32 | |