نظریه زمینهای در قلمرو علم اطلاعات و دانششناسی
(ندگان)پدیدآور
سید حسینی, شهرهشعبانی, احمدعاصفی, عاصمهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی ابعاد و وجوه گوناگون نظریه زمینهای در پیوند با مطالعات کیفی و رشته علم اطلاعات و دانششناسی میپردازد.
روش پژوهش: روش انجام این پژوهش به صورت کتابخانهای و مرور نظاممند مدلها و الگوهای مختلف ارائهشده در مطالعات پیشین بوده است. به علاوه و بر همین اساس چارچوبی برای نظریه پردازی و ارزیابی کیفیت پژوهشهای نظریه زمینهای نیز ارائه شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که به منظور نظریهپردازی مبتنی بر نظریه زمینهای در حیطه علم اطلاعات و دانششناسی بایستی رویکردهای «درجه مفهومسازی» و «دامنه نظریه» را به شکل جدی مدنظر قرار داد. بر این اساس در حیطه «درجه مفهومسازی» باید از توصیف محض موضوعات مورد مطالعه در علم اطلاعات و دانششناسی به سمت تفسیر و بازتعریف مسائل پژوهشی مطرح در این حیطه گام برداشت و در نهایت به نظریههای ساختارمند و مبتنی بر شواهد دست یافت. همچنین در حیطه «دامنه نظریه» باید فقر نظری موجود در مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی را به گونهای مورد توجه قرار داد که بتوان از «مفاهیم اصلی» مطرح در این حوزه به «نظریههای اساسی»، و نهایتاً به «نظریههای رسمی» - یعنی بالاترین سطح نظریهپردازی در یک رشته علمی- نائل شد.
نتیجهگیری: نظریه زمینهای روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است که امکان نظریهپردازی را برای پژوهشگران حوزههای موضوعی مختلف فراهم میکند. پژوهشگران بجای اتکا بر نظریههای پیشین، به شکل نظاممند و بر اساس دادههای واقعی اقدام به تدوین نظریه میکنند. استفاده از نظریه زمینهای مربوط به مواردی است که دانش ما در آن زمینهها محدود است.
کلید واژگان
روش کیفینظریه زمینهای
نظریهپردازی
علم اطلاعات و دانششناسی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهاناستاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان،
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان




