تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتابهای فارسی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
(ندگان)پدیدآور
حریری, نجلااسماعیلی گلسفید, مینانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتابهای فارسی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ناشران با بخش سفارش کتابخانهها) و مدیریت روابط با تأمین کنندگان منابع اطلاعاتی کتابخانه است. جامعه پژوهش شامل 397 نفر است که از 375 نفر مراجعان کتابخانه (دانشجویان) 10 ناشر و 12 کتابدار (مسئول سفارش) تشکیل شده است. کل جامعه ناشران و کتابداران و 313 نفر از جامعه مراجعان به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی، یافتهها با استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، مجموع امتیازها، میانگین و انحراف معیار ارائه شدند. در آمار استنباطی نیز از آزمون تی برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند مدیریت ارتباط با مشتری با 001/0 P_ Valueنتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع و مشکلات یکپارچه سازی زنجیره تأمین از دیدگاه مسئولان بخش سفارش کتابخانهها، تمرکز بر خرید منابع اطلاعاتی از طریق نمایشگاههای کتاب، و از دیدگاه ناشران، نداشتن ارتباط با کتابخانه، موانع ارتباطی و پستی با کتابخانه و تأخیر در اطلاع رسانی به موقع از آخرین انتشارات به کتابخانهها بوده است.
کلید واژگان
کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانمدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت روابط با تأمین کنندگان
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین داخلی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران




