رفتار اطلاعیابی و وب جهانی: بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در محیط وب
(ندگان)پدیدآور
پروینی, زهرهجلالی, علینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر کشف و تدوین الگوی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در محیط وب است. 
روش پژوهش:روش پژوهش به کار گرفته شده به صورت کیفی با استفاده از نظریه بنیادی متاثر از الگوی مهو و تیبو انجام شده است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه صورت گرفته است. نمونه آماری مورد مطالعه در این تحقیق 30 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه رازی هستند که تعداد مذکور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعیین شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که الگوی اطلاع یابی مناسب دانشجویان مبتنی بر سه سطح جست و جو، دستیابی و پردازش و هشت مرحله یعنی سه مرحله شروع، پیگیری و مرور در سطح جست و جو، دو مرحله گزینش و بروز رسانی در سطح دستیابی و سه مرحله فایل کردن، آرشیو کردن و سازماندهی اطلاعات متعلق به سطح پردازش است. عوامل اصلی موثر بر سطوح الگوی اطلاع یابی نیز شناسایی و گزارش شدند و موانع اصلی در دو سطح دستیابی و سازماندهی اطلاعات، معتبر نبودن برخی از سایتهای موضوعی، روزآمد نبودن برخی منابع، کندی و قطع ناگهانی خطوط اینترنت، قطع اشتراک مجلات الکترونیکی، تمام متن نبودن بعضی اطلاعات و عدم آشنایی دانشجویان با روش تحقیق بوده است.
کلید واژگان
رفتار اطلاعیابیدانشجویان
تحصیلات تکمیلی
دانشگاه رازی کرمانشاه
الگوی رفتار اطلاع یابی
وب جهانی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهعضو هیئت علمی و مدیرگروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علامه طباطبایی. پست الکترونیکی




