ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال
(ندگان)پدیدآور
احمد معظم, سمانهحسن زاده, محمدشاپوری, سودابهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است.
روش: در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لایب کوال استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. نمونه آماری این پژوهش شامل 410 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 1390) بوده است که پرسشنامهها بین آنها توزیع شد. از این تعداد 382 پرسشنامه عودت داده شد و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بُعد کنترل اطلاعات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، به طوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است.
اصالت: در این پژوهش علاوه بر اینکه کیفیت کتابخانههای عمومی یک شهرستان بررسی شده است، فراتحلیلی از تحقیقات انجام شده در حوزه کیفیت خدمات در کتابخانه عمومی کشور که در دو شهر دیگر انجام شده است نیز انجام شده است.
کلید واژگان
کتابخانههای عمومیکاربران
کیفیت خدمات
لایب کوال
رامسر
تنکابن
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، گروه کتابداریعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن




