• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 7, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 7, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین منابع اثرگذار در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد موجود در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی سال‌های 1379-1388

    (ندگان)پدیدآور
    بزرگی, اشرف الساداتغفوری, محبوبهالسادات میرحیدری, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    262.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رفتارهای استنادی دانشجویان به تحلیل استنادی منابع پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد موجود در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی سال‏های 1379 تا 1388 می­پردازد. روش پژوهش: روش انجام پژوهش تحلیل استنادی است که جزء شناخته شده­ترین روش­ها در مطالعات کتاب‌سنجی به حساب می­آید. آمار تحلیلی به کار رفته در  این پژوهش قانون برادفورد می­باشد. جامعه پژوهش شامل 27460 منبع مورد استناد در 352 پایان نامه کارشناسی ارشد، در پنج گروه رشته تحصیلی (علوم اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی و علوم تربیتی، الهیات و معارف اسلامی و هنر و معماری) می­باشد. یافته­ها: یافته­ها نشان می‏دهد که از مجموع 27460 منبع مورد استفاده، کتاب‏های فارسی با  96.62 درصد بالاترین، و پایان‏نامه‏های انگلیسی با 07/0 درصد کمترین استناد را داشته­اند. هر پایان‏نامه به طور میانگین به01/78 منبع استناد کرده است. توزیع زبانی نشان می‏دهد که زبان فارسی با 82/85 درصد زبان غالب است. پوشش زمانی مربوط به سال‌های 1375-1378 با 49/36 درصد از کل استنادها می­باشد و کتاب‌های فارسی با11/49 و پایان نامه‌های انگلیسی با 5/0 بیشترین و کمترین میزان اثرگذاری را داشته­اند. هم‌چنین پراستنادترین منابع، مجلات و کتاب­ها تعیین شدند و نیز مشخص شد میزان استناد به منابع روزآمد در سال 1386 برابر 2 منبع و در سال­های1381و1380 برابر 6/0 می­باشد. نتیجه­گیری: مجلات از قانون برادفورد تبعیت می­کنند و مجلات هسته فارسی شامل نشریه اطلاعات سیاسی – اقتصادی و نامه علوم اجتماعی و مجلات هسته لاتین شامل  Journal of Social & Humanities و British journal of education psychology است. پربسامدترین کتاب فارسی مراحل اساسی اندیشه در جامعه­شناسی و مبانی جامعه­شناسی می­باشد و هم‌چنین از بین کل استنادات صورت گرفته 23/79 درصد به کتاب فارسی و لاتین، 58/13 درصد به نشریات و 86/3  درصد به پایان­نامه­ها تعلق گرفته است، که فرضیات آزمون را مورد پذیرش قرار می­دهد. در همه پایان­نامه­ها بیشترین استناد به دلیل سهولت دسترسی و استفاده آسان مربوط به کتاب است و به دلیل ضعف دانشجویان در فهم زبان­های غیر فارسی زبان، فارسی زبان غالب است.
    کلید واژگان
    تحلیل استنادی
    پایان‏نامه‏ های کارشناسی ارشد
    پژوهشگاه فرهنگ
    هنر و ارتباطات

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
    دانش آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
    دانش آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

    شاپا
    2008-2784
    URI
    http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_516949.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134038

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب