نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایمانیان, جاویدfa_IR
dc.contributor.authorابویی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorمدهوشی, محرابfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:30:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:30:19Z
dc.date.available1399-07-08T22:30:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:30:19Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-07en_US
dc.date.submitted1398-02-17fa_IR
dc.identifier.citationایمانیان, جاوید, ابویی, رضا, مدهوشی, محراب. (1397). بازشناسی دانش بومی خانه های چوبی در روستای زیارت گرگان ونقش آن در توسعه پایدار محلی. دو فصلنامه دانش های بومی ایران, 5(10), 103-150. doi: 10.22054/qjik.2020.37862.1132fa_IR
dc.identifier.issn2345-6019
dc.identifier.issn2538-2543
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/qjik.2020.37862.1132
dc.identifier.urihttp://qjik.atu.ac.ir/article_10659.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133971
dc.description.abstractروستای زیارت در بخش کوهستانی جنوب گرگان در استان گلستان واقع شده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقش دانش بومی در توسعه پایدار در ساخت خانه های این روستا به صورت کیفی و به روش تحلیل محتوی انجام شد. 18مصاحبه با ده مطلع و سه استادکار نجار بومی انجام و سپس مصاحبه ها بصورت دست نویس پیاده شد و با روش کیفی گراندهیم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. فرآیند سیستماتیک تجزیه و تحلیل با کدگذاری آغاز گردید و اطلاعات از داده های متنی فراتر رفت و از طریق آن مضامین و مفاهیم پنهان از درون محتوی داده ها نمایان شد و 622 کد سطح اول بدست آمد. پس از ادغام کدهای مشابه، فرآیند ایجاد زیر طبقات بر پایه مشابهت مفهومی موجب پدیدار شدن شانزده زیر طبقه شد. فرآیند ادغام و تقلیل داده ها در نهایت به پنج طبقه اصلی فن چوب شناسی، مهارت خانه سازی، تعاملات اجتماعی-فرهنگی، بهره وری اقتصادی و انتقال تجارب منجر شد. طبقه فن چوب شناسی دارای سه زیر طبقه گونه ها و مکانهای مناسب چوب، روشهای تهیه چوب و نحوه انتقال چوب بود. طیقه مهارت خانه سازی شامل چهار زیر طبقه چینش طبقه همکف، ساخت طبقه اول، روش اجرای بام و ابزارها و وسایل بود. طبقه تعاملات اجتماعی فرهنگی دارای چهار زیرطبقه همیاری و مشارکت، نقش فرهنگ در انسجام اجتماعی، استقلال و خودکفایی و بهبود کیفیت زندگی ونیز طبقه بهره‌وری اقتصادی دارای زیرطبقات کاهش هزینه ساخت، توانمندسازی و اشتغال، تاثیر اقتصاد بر کالبد خانه، ونهایتا طبقه انتقال تجارب دارای زیر طبقات اشتیاق یادگیری و رابطه استاد- شاگردی بود. در انتها می‌توان نتیجه گرفت اجرای طرح های توسعه در این روستا باید به گونه‌ای باشد که خانه‌های این روستا با مصالح بومی همچون چوب با بکارگیری دانش بومی توام با شناخت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و طی مشارکت جوامع محلی برنامه ریزی و اجرا گردد.fa_IR
dc.format.extent2730
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofدو فصلنامه دانش های بومی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIndigenous Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/qjik.2020.37862.1132
dc.subject"دانش سنتیfa_IR
dc.subject"روستای زیارت"fa_IR
dc.subject"توسعه پایدار"fa_IR
dc.subject"خانه سازی"fa_IR
dc.subject"تحلیل محتوای کیفیfa_IR
dc.titleبازشناسی دانش بومی خانه های چوبی در روستای زیارت گرگان ونقش آن در توسعه پایدار محلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی مرمت بنا های تاریخیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه تکنولوژی و مهندسی چوب، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue10
dc.citation.spage103
dc.citation.epage150
nlai.contributor.orcid0000-0001-6845-2749


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد