| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:23:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:23:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:23:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:23:07Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-10-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-07-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1394). فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی تهران) - معصومه قاراخانی* سید آیتالله میرزایی. فصلنامه علوم اجتماعی, 22(69), 107-128. doi: شماره69-تابستان 94 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1162 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2772 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/شماره69-تابستان 94 | |
| dc.identifier.uri | http://qjss.atu.ac.ir/article_1738.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131301 | |
| dc.description.abstract | معصومه قاراخانی* <br />سید آیتالله میرزایی**<br /> تاریخ دریافت: 10/7/93<br /> تاریخ پذیرش: 15/12/93<br /><br />چکیده<br />ضعف فضای هنجاری، یکی از جنبههای بحثانگیز اخلاق علم از جمله علم اجتماعی در ایران است. دستیابی به فضای هنجاری مناسب برای توسعه علوم اجتماعی در ایران مستلزم شناخت و فهم این فضا در فرایند آموزش، پژوهش، نشر و کاربرد این علم است. این مقاله با تمرکز بر مسالهمندی فضای هنجاری آموزش در ایران در پی آن است با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل و تفسیر مصاحبههای نیمهساختمند بر پایه برداشت دانشجویان دکتری این رشته در دانشگاههای دولتی شهر تهران نیمرخ و روایتی از فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران ارائه دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، هنجار گریزی و رواج رفتارهای مغایر با استانداردهای علمی و دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی بهصورت فرایندی، رشد و گسترش یافته است. سپس در فقدان واکنش کنشگران وفادار به ارزشها و استانداردهای علم و اخلاق علم و سکوت و پذیرش آنان، روند «عادیسازی هنجارشکنی» با «امتناع تغییر» همسو شده است و درنتیجه عدم تبعیت از هنجارهای علمی به شکل «هنجارشکنی سیستماتیک» درآمده است. ساختار پشتیبان و تسهیلکننده این هنجارشکنی سیستمی، مرکب از «سیطره اقتدار اداریِ» همسو و همراستا با «استیلای سیاست بر فضای علم»، نهادهای علمی را عرصه «شکلگیری و بازتولید حلقههای قدرت و مکانهای فرصت» نموده است. بهگونهای که قدرت و مدیریت متبوع قدرت در نهادهای علمی، فضا را بر حوزه معرفت و کاوشگران و اندیشمندان علم تنگ نمودهاند. پیدایش چنین زمینه ساختاری بهنوبه خود به دوام و قوام فضای هنجارشکنی و درنتیجه استمرار روند افول نفوذ و اقتدار علم دامن زده است. چنانکه میتوان ادعا کرد هنجارشکنی در فضای علم در چارچوب ساختار کنونی نظام علم در ایران، خصلتی کارکردی یافته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 359 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم اجتماعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/شماره69-تابستان 94 | |
| dc.subject | : فضای هنجاری | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق علم | fa_IR |
| dc.subject | شرافت دانشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | ناراستیهای دانشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق در آموزش علوم اجتماعی | fa_IR |
| dc.title | فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی تهران) - معصومه قاراخانی* سید آیتالله میرزایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 69 | |
| dc.citation.spage | 107 | |
| dc.citation.epage | 128 | |