رابطه راهبردهای شناختی – فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی
(ندگان)پدیدآور
امامی پور, سوزانجعفری روشن, مرجاناقازاده, راحلهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی دانشآموزان بود. جامعة تحقیق حاضر شامل کلیة دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بود که در سال تحصیلی90-89 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. که از این بین تعداد 180 دانشآموز سال اول متوسطه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. گروه نمونه با استفاده از آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی، مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه راهبردهای شناختی باصری مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصله از پرسشنامهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییری استفاده به عمل آمد. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان میدهد رابطه معنیداری بین راهبرد شناختی بسط و اضطراب ریاضی در دانشآموزان سال اول دبیرستان در سطح 05/0= رابطه وجود دارد. رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد ریاضی در دانشآموزان نیز تائید شد. در نهایت رابطه بین اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی هم در سطح 01/0= مورد تائید قرار گرفت.
کلید واژگان
راهبردهای شناختی و فراشناختیاضطراب ریاضی
عملکرد ریاضی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
شاپا
2383-03282383-2304




