نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرمضانی, عادلfa_IR
dc.contributor.authorقادری, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorایمانی نائینی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:21:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:21:55Z
dc.date.available1399-07-08T22:21:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:21:55Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-14en_US
dc.date.submitted1398-01-25fa_IR
dc.identifier.citationرمضانی, عادل, قادری, مصطفی, ایمانی نائینی, محسن. (1397). بررسی تحلیلی مبانی تربیت اخلاقی هابرماس و نقد آن از دیدگاه اخلاق قرآنی. فصلنامه مطالعات قرآنی, 9(36), 333-351.fa_IR
dc.identifier.urihttp://qsf.iranjournals.ir/article_664316.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/130844
dc.description.abstract<em>هابرماس</em>، فیلسوف نسل دوم مکتب انتقادی فرانکفورت، بر این باور است که عقل مدرن نتوانسته تمام ابعاد خویش را آشکار سازد و تنها عقل ابزاری بر جامعه مدرن مسلط شده است. وی با طرح نظریه کنش ارتباطی در پی بازسازی پروژه مدرنیته است که به زعم وی عقیم یا ناتوان مانده است. او در این نظریه که مهم‌ترین دیدگاه او محسوب می‌شود، با استفاده از رویکردهای جدید زبان‌‌شناسی و فلسفه زبان سعی در ارائه مدلی از تربیت اخلاقی بر مبنای عقلانیت ارتباطی دارد. محقق در این مقاله با بهره گیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابتدا به مرور اجمالی نظریه کنش ارتباطی <em>هابرماس</em>، به ‌عنوان مبنای نظریه تربیت اخلاقی وی، پرداخته سپس‌ دیدگاه تربیت اخلاقی را استنتاج نموده و در ادامه به نقد این دیدگاه از سوی اخلاق قرآنی پرداخته است. نتیجه تحقیق نشان داد تأکید <em>هابرماس</em> بر عقلانیت ارتباطی و اخلاق گفت‌وگویی در نظریه کنش ارتباطی، در سطح فردی رشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی) و در سطح اجتماعی دستیابی به تفاهم مبتنی بر کنش‌های اخلاقی را به عنوان اهداف تربیتی مطرح می‌سازد.fa_IR
dc.format.extent646
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفتfa_IR
dc.publisherJiroft Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Sabzevaran Fadaken_US
dc.subjectتربیت اخلاقیfa_IR
dc.subjectهابرماسfa_IR
dc.subjectعقلانیت ارتباطیfa_IR
dc.subjectاخلاق قرآنیfa_IR
dc.titleبررسی تحلیلی مبانی تربیت اخلاقی هابرماس و نقد آن از دیدگاه اخلاق قرآنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی(دانشیار) گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی(دانشیار) گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue36
dc.citation.spage333
dc.citation.epage351


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد