نظریه اجتهاد انبیاء از دیدگاه مفسران شیعه و سنی
(ندگان)پدیدآور
فقیه ایمانی, سعیدهمامی, عباس
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه اجتهاد انبیاء، منبع علم و آگاهی عمل و گفتار پیامبران را در انحصار وحی نمیداند بلکه استنباطات شخصی ایشان را در زمانهای انقطاع پیام الهی، مکملی بر وحی الهی و تعیین کننده بعضی از مواضع و عملکردهای پیامبران میداند. چون در فرآیند اجتهاد، احتمال خطا وجود دارد، توصیف رسولان الهی به اجتهاد، مبتنی بر قبول ارتکاب اشتباه و خطا از سوی ایشان خواهد بود. عمده مفسران و صاحبنظران اهل سنت، معتقد به جواز اجتهاد و وقوع آن از سوی انبیاء بوده و برخی فقط به جواز اجتهاد باور دارند و عموم شیعیان، جواز و وقوع اجتهاد انبیاء را جائز نمیدانند و تنها برخی از ایشان به جواز عقلی و نه جواز شرعی آن معتقدند. مستمسک هرکدام از موافقین و مخالفین نظریه، در اثبات یا رد آن، دلایل عقلی و آیات قرآن میباشد. اجازه عدم شرکت در جنگ تبوک به منافقین، مشورت با مردم و نمونههای دیگر توسط پیامبر اسلام(ص) و همچنین سایر پیامبران، مواردی هستند که قائلین به اجتهاد انبیاء، انجام آنها را از روی اجتهاد میدانند. مخالفین نیز با ارائه ادله عقلی و آیات دیگر، ادعای فوق را به نقد کشیده و تبعیت ایشان بهویژه پیامبر اسلام(ص)، از وحی و هدایت الهی، در کلیه امور را به اثبات رساندهاند.
کلید واژگان
اجتهادانبیاء
وحی
پیامبر اسلام(ص)
اهل سنت
مفسران شیعه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم قرآن وحدیث دانشگاه آزاد تهران مرکز و مربی دانشگاه آزاد خمینی شهر اصفهاناستاد گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
شاپا
2008-32112228-6632



